Färgade filterbubblor

Publicerad: 24 apr 2017

Det hela startade med den essä Per Grankvist skrev förra året, En värld full av filterbubblor, där han lyfter sociala mediers förmåga att sålla bort information vi inte gillar. Våra flöden baseras på vilka vi är vänner med, vem vi följer och våra intressen. Flödet skapas åt oss men grundas i det vi redan har anknytning till. Alla människors flöden får ett utvalt innehåll och bilden vi får av vår omgivning kan därför se väldigt olika ut. Vi hamnar i filterbubblor där vi bara ser det vi vill se och annat blir osynligt. Det kan jämföras med när Spotify föreslår musik baserat på dina spellistor. Det blir bara en ekokammare av det du redan lyssnar på.

–Det farliga med filterbubblor är att vissa inte ens vet om att de befinner sig i en. Det fascinerar mig, och jag kände att jag måste visa det för dem på något sätt, säger Per Grankvist, skapare och redaktör för filterbubblan.se.

Manipulerat Twitters egna algoritmer

På filterbubblan.se får du därför möjlighet att se hur debatten i svensk inrikespolitik ser ut i tre olika filterbubblor, röd-grön, grön-blå och blå-blå. Innehållet baseras på konton från Twitter där en manipulation av kanalens egna algoritmer har möjliggjort ett naturligt urval. Genom att utgå från en kärna av konton som på ett självklart sätt har en koppling till en viss filterbubbla, exempelvis Anna Kinberg Batra för den blå-blåa bubblan, har Twitter föreslagit liknande konton som alla blir en del av och bidrar till flödet i just den bubblan.

–På så sätt blir det ett opartiskt perspektiv och därmed en sann representation av hur bubblorna faktiskt ser ut, menar Per. Allt sker dessutom i realtid, med endast 30 sekunders fördröjning.

Hjälpmedel inför valet 2018

Verktyget lanseras i samarbete med GreatWorks innovationsbyrå, som har fokuserat på att göra ett så användarvänligt verktyg som möjligt med avskalad design och utan inloggning. Det enda urvalet som finns tillgängligt är mellan 10 olika ämnen för att kunna jämföra hur debatten ser ut i mer specifika frågor.

–Det gäller att sänka trösklarna, så alla kan få ta del av det här, säger Per.

Tanken är att det ska fungera som ett hjälpmedel inför valet 2018, där Per hoppas att människor kan se meningen med att bredda sitt perspektiv och också uppmärksamma information utanför sin egen filterbubbla.

–Vi bara finns där fram till valet, och visar att det ser olika ut i debatten som pågår. En slags realitycheck. Jag har stor tillit till medborgarnas förmåga att göra egna analyser, men vill också att de ska tänka å fan, så där kan det ju faktiskt vara, säger Per. 

 

Vill du spräcka din bubbla? Testa filterbubblan.se 

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

Loading...
loader
Laddar