josefin wigforss

“Film ger ett ofiltrerat budskap”

Publicerad: 8 dec 2015

Josefin Wigforss har varit med och byggt upp arbetet med Orkla Foods Sveriges sociala medier. Trots att de bara funnits på sociala medier i snart två år inleddes året med att de fick andra pris i PR with an edge's sociala medietävling.

– Eftersom våra varumärken är mer kända än Orkla Foods Sverige i sig var det jättestort för oss. Det är jag superstolt över. En av de roligaste uppgifterna jag har är att fortsätta utveckla våra sociala mediekanaler.

Josefin har bland annat jobbat mycket med film och rörlig bild, något hon ser är en tydlig trend i branschen.

– På föreläsningar jag har varit på har man sagt att år 2025 så kommer 95 procent av webben bestå av rörlig bild. Jag har tänkt i några år att jag skulle vilja jobba mer med rörlig bild och nu när vi förstår att det går mer mot film har jag fått gehör i min organisation.

På Orkla Foods Sverige har man börjat använda sig av film i internkommunikationen, till exempel för att presentera kvartalsrapporterna. Just nu tar man hjälp av ett produktionsbolag att göra en del av filmerna, men ibland används vanliga mobilkameror till videos att lägga upp på Instagram eller Facebook.

– Det positiva med film är att man kan gå tillbaka och se det igen och att alla får samma budskap utan att något blir filtrerat beroende på vem det är som presenterar.

Under hösten tog Josefin även initiativet till att starta en erfagrupp i Sveriges Kommunikatörer för unga kommunikatörer. Hon tycker att det är viktigt att vidga perspektiv genom att träffa andra. Hon säger att det finns mycket som gör nästa år spännande.

– I jobbet tror jag att det blir fortsatt fokus på film och förtroendekommunikation. Vi måste visa konsumenterna våra ambitioner inom hållbarhet. Även om vi inte når hela vägen fram till mål måste vi vara modiga och berätta vad vi vill uppnå.Vårt uppdrag och vision är att göra skillnad i samhället och för den svenska folkhälsan – och det ska vi lyckas med.

loader
Laddar