"Alla kommunikatörers dröm är engagemang"

Publicerad: 24 dec 2015

– De senaste månaderna har varit väsensskilda från hur det brukar vara. Vi ser ett stort genomslag i de frågor som vi driver kring migration och utsatthet ute i världen. Alla kommunikatörers dröm är att få människor att vilja engagera sig, och med kommunikation har vi i år fått folk att göra saker annorlunda.

Flyktingsituationen och människors utsatthet ute i världen berör och Morgan Olofsson ser ett växande engagemang. Som frivillig i Röda korset kan man engagera sig i något av de nästan 5 000 uppdragen, till exempel i läxhjälp, språkcafé och mentorskap. Tiotusentals anmälningar för att bli volontär har kommit in under hösten.

– Det är som ett stort företag som knackar på dörren och säger att alla vi här vill vara med. Det är få organisationer som skulle klara av att omsätta tusentals människor i verksamhet på vara några veckor.

Morgan säger att det är viktigt att ha en dialog och inte bara erbjuda information för att fånga upp engagemanget. Men det gäller också att hitta nya sätt att kommunicera för att konvertera facebookgillare och twitterföljare så att en del av dem agerar i verkligheten.

– Det är så lätt idag att sprida sina åsikter, men det krävs ganska mycket för att en människa ska ge av sin tid för att göra någonting för en annan människa. Hur bibehåller man engagemanget och gör det lätt att omvandla ett engagemang till ett agerande? Den stora utmaningen är att gå från tummen upp på Facebook till en utsträckt hand i verkligheten, kanske till någon som nyss har kommit till Sverige och behöver hjälp in i samhället.

Nästa år vill Morgan hitta lösningar för att koppla det vi gör i den virituella världen till verkligheten och därigenom påverka.

– Jag ser att kommunikationen bidrar till att förändra verkligheten.

Loading...
loader
Laddar