Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Futuristen Nicklas Hermansson: Kompetensutveckling krävs för den som inte vill ersättas av en robot

Vilka kompetenser kommer att vara viktigast för kommunikatörer i framtiden? På Kompetensdagen den 19:e januari har vi på Sveriges Kommunikatörer bjudit in talare som bjuder på inspiration och tips för att utveckla dig själv och ta nästa steg i din karriär. En av årets talare är Nicklas Hermansson, framtidsspanare och grundare av omvärldstjänsten Nomofomo. Här berättar han om varför kompetensutveckling är så viktigt för just kommunikatörer!

Nicklas Hermansson Kompetensdagen 2023

Varför tror du att kompetensutveckling kommer att vara extra viktigt för kommunikatörer under 2023?

– Därför att digitaliseringen går allt snabbare, med konsekvensen att människans förutsättningar och behov är i ständig rörelse. Därför krävs det kontinuerlig kompetensutveckling för den som fortsatt vill vara relevant och inte ersättas av en robot. Och eftersom mediebranschen var en av de första att digitaliseras har vi också kommit längst på många plan. Det går inte en dag utan att det lanseras ett nytt revolutionerande verktyg som demokratiserar kommunikationen och förändrar kravspecifikationen för den som vill jobba med kommunikation. Frågan är om du hänger med i utvecklingen på samma sätt som framtida aspirerande kommunikatörer? 

Vad kommer du att prata om under Kompetensdagen?

– Jag ska berätta hur du blir en omvärldsbevakare 2023 – och varför det är ett måste för den som inte vill cementeras. 

Vilka kompetenser ser du kommer bli viktigare för kommunikatörer under 2023?

– Empati, kreativitet, humor och en egen röst.

På vilket sätt kommer framtiden att forma kommunikationsyrket?

– Deepfake, filterbubblor, robottexter, digitala influencers… Varje vecka synar jag 2500 nyheter och rapporter i jakten på innovationer och fenomen som formar framtiden, och en av de tydligaste trenderna som jag ser är att allt mer innehåll blir fiktion. Sanningen suddas ut – samtidigt som de nya AI-verktygen kommer att resultera i att mängden innehåll kommer att dubbleras de närmsta åren. Minst. Innehållshavet kommer alltså bara att bli djupare och sjukare de närmsta åren, och det kommer naturligtvis att förändra förutsättningarna och kommunikatörens roll på en rad olika sätt.