sociala medier 2

Fyra trender inom sociala medier du ska ha koll på i höst

Publicerad: 25 aug 2016

 Gästskribent: Albert Lannerstad

Alla vi som jobbar med sociala medier vet att både plattformarna och sättet att kommunicera är under konstant förändring. Nya funktioner och medier aviseras, eller helt enkelt bara finns där nästa gång du öppnar appen. För att du ska få koll på läget kommer här en spaning med fyra trender som du som kommunikatör bör ha koll på i höst.

1. Disposable media

Att skapa innehåll för Snapchat och Instagram Stories kan kännas ogjort. Efter 24 timmar är innehållet borta från flödet och värdet finns bara hos personerna som sett det. Det är inte ens delningsbart vilket vi annars vant oss vid när det gäller sociala medier. Om det är vad som tynger ner minussidan så hittar vi på plussidan istället en målgrupp som när de ser ditt innehåll är mer fokuserade och framåtlutade, och ofta yngre. Och när livekänslan är hög är kravet på proffsig produktion lägre. Här finns det mycket spännande att testa.

2. Chat away!

Chattgrupper har aldrig varit så hett som nu. För varje kompisgäng, skidresa eller börsklubb skapas det en WhatsApp eller Messenger-tråd. Här delas det vilt av innehåll och pratas garanterat om just din organisation eller ditt företag. Enligt RadiumOnes undersökning kommer knappt 70 procent av webbens totala hänvisningstrafik från det som också kallas "Dark Social" och 23 procent av alla som delar gör det endast i slutna grupper. Fundera över hur du kan utnyttja detta på bästa sätt, ska du ha delningsknappar även till Messenger och WhatsApp på dina produktsidor? Uppmana dina kunder att skicka ut en fråga till sina vänner? Eller låt en bot vara din röst inom Dark Social?

3. Fokusera på din målgrupp och ditt innehåll

Instagram har släppt sin sedan i våras omtalade algoritm som gör att bilderna inte längre visas omvänt kronologiskt. Nu används istället Instagrams uträkning av vad du borde vilja se mest. Konton som du ofta interagerar med och som nyligen publicerat hamnar högre upp. Twitter har sedan ett tag gjort liknande tester och Snapchat har åtminstone tänkt tanken. Det gör det ännu viktigare att fokusera på innehåll som passar din målgrupp och skapar engagemang. Men stirra dig inte blind på likes på enskilda inlägg, samla mer data och försök urskilja mönster för att optimera ditt innehåll.

4. Live-video

Att visa upp vad du gör live eller semi-live genom Snapchat Stories, Facebook Live, Periscope eller på YouTube har aldrig varit enklare. Med en smartphone i handen kan du skapa lättillgängliga videos med högintressant innehåll. Min sista uppmaning blir att du ska fundera ut en taktik för hur du skulle kunna implementera livesänd video i din sociala medier-mix.


Albert Lannerstad och Robert Kalinagil är initiativtagare till sociala medier-konferensen Someday den 27 september på Färgfabriken i Stockholm. Som medlem hos Sveriges Kommunikatörer får du 20 % rabatt på biljettpriset. Ange kod "svekom" vid bokning på www.socialmediaday.se

Digitalt
loader
Laddar