Carolina Hjelm på Voi, Daniel Caldeborn, Luleå kommun och Johanna Orheim på LKB.

Stora Kommunikationspriset 2020: Grattis till vinnarna i kategorin Ung talang

Publicerad: 23 mar 2020

Rekordhögt deltagande, poddboom och estetiskt tilldragande information. Tack vare de nominerades fantastiska prestationer och och att de representerar en bredd i yrket gick vinsten till alla tre unga talanger. Här berättar de mer om sitt arbete. 

Del 1: "Vi tog ett faktiskt problem och skapade en kampanj"

Hej Caroline Hjelm, kommunikationsansvarig på Voi. Ni har under din tid på Voi gått från okänd start-up till etablerad aktör. Hur skiljer sig ditt jobb idag från när ni började?
– När vi startade Voi var vi en handfull personer som gjorde allt. Jag hade hand om marketing, event, PR, public affairs och allt där emellan. Ibland lagade jag och samlade in urladdade scootrar. Idag har jag ett marketing team med runt 40 proffs som sköter vår marknadsföring. Nu blir det mer strategi, planering och management. 

Nämn tre saker ni gjort och som du tror har gjort den här resan möjlig.
– Först vår RideLikeVoila campaign. Där tog vi ett faktiskt problem och skapade en kampanj som inte bara var engagerande från ett användarperspektiv, utan även flätade in public affairs, PR, operations. Sen har vi lyckats ha rätt resurser inhouse, och samtidigt tagit extern hjälp med rätt grejer. Slutligen tycker jag att vi har lyckats i samarbetet mellan marketing och andra delar av organisationen. 

Det har varit en hel del skriverier om exempelvis säkerhet, jag misstänker att RideLikeVoila var ett svar på det: Hur har responsen på den kampanjen varit?
– Kampanjen RideLikeVoila hade rekordhögt deltagande. Hittills har en kvarts miljon människor slutfört trafiktestet och faktum är att över 80 procent av de som påbörjat testet också slutfört det. Kampanjen har också fått stort engagemang i sociala medier, både i Vois egna kanaler, men också av enskilda användare som lyfter initiativet.

Vad har ni på gång framöver?
– Lansering av webshop, nya scootrar, nya prismodeller, loyaltyprogram och mycket mer.  

Många av våra läsare är i början av sin karriär, vad har du för tips till dem?
– Testa. En produkt eller kampanjidé måste inte vara perfekt i början. Bättre att få ut, testa och iterera. 

 

DEL 2 : ”Ge bildberättandet utrymme”

Hej Daniel Cadeborn, du är kommunikatör, ljud- och bildproducent i Luleå kommun. Juryn motiverade sin nominering med att du med imponerande färdigheter inom ljud- och bild har hjälpt Luleå kommun att kommunicera på ett modernt och effektivt sätt. Vad är det du har gjort?
– Produktionsmässigt känns det som att jag har hunnit med väldig mycket. Vi har producerat kampanjfilmer, nyheter, infografik, reportage. Behovet för rörlig känns omättbart och syftet med kommunikationen varierar, så det är viktigt att vi kan göra mycket olika saker. Jag har byggt upp förutsättningar för mig och mina kollegor att producera rörligt enklare och smidigare med bildarkiv, templates och utrustning. Det är ett löpande arbete som man kan snickra och på och polera i det oändliga, känns det som, men det är kul.

Du har bland annat satsat på interna utbildningar i rörlig bild: Varför?
–  Syftet är att sprida kunskapen och know-how så att kommunikatörer ute i organisaationen själva kan producera rörligt, men även bli bättre beställare av rörligt. Man måste inte vara bäst med en kamera för att vara del av till exempel en förproduktion, som många gånger är den viktigaste delen av processen.

Vad ska man tänka på när man använder rörlig bild?
– Det är stor efterfrågan av rörligt material idag, och det är toppen. Men man ska inte producera rörligt för produktionens skull. Du måste veta vad du har för målgruppen, vad som är syftet och budskapet. Sen är mediet i sig känsligt för korvstoppning av information. Du måste gallra hårt för att få fram kärnbudskapet. Det är lätt att istället för att ge bildberättandet utrymme ha för långa prator – som tråkar ut lyssnaren – och för text-tunga grafiker.

Det talas om poddar som en mottrend till snuttifieringen på SoMe. Hur ser du på det?
– Det är intressant att poddar lyft som en framtidsvision tio år efter poddboomen. Jag tror att det är som med alla nya medier och format. Först hypas det och mediets möjligheter målas upp som oändliga. Sedan nyanseras bilden av mediet och det hittar sin roll i medielandskapet. Poddens styrka som format är att det har goda förutsättningar för resonemang, fördjupning och personprofilering. Vill man göra produktioner som kontrar snuttifieringen så är det ett format att titta på, absolut. Men vill du verkligen kontra snuttifiering hänger det nog mer på att lägga tid på förproduktion och research, än på medieformatet i sig.

Har du några tips till andra unga kommunikatörer, som precis är på väg ut i karriären?
Var hungrig på kunskap, lär dig av dina misstag, fika mycket. 

 

DEL 3:  ”Veckobrevet är det som uppskattats mest”

Hallå där Johanna Orheim, kommunikatör LKP i Lund! LKP hade inte haft någon kommunikatör innan du började, skrev juryn redan i nomineringen, och de menar att du visat att alla organisationer vinner på att arbeta strategiskt med kommunikation. Vad var det första du gjorde när du började?
– Jag började med att sätta mig in i och lära mig hur organisationen jobbar och fungerar. Men sen kändes det viktigt att börja med att lyssna på mina kollegor, fråga dem vad de kände fattades och hur de upplevde kommunikationen inom organisationen. Så att jag fick en bild av vilka upplevda behov som fanns. Svaret på det blev att jag implementerade ett intranät och ett veckobrev så att alla skulle kunna hålla sig uppdaterade om vad som hände i verksamheten.

Vad har dina kollegor märkt för skillnad?
– Internt tror jag att mina kollegor känner sig mer uppdaterade om vad som händer i andra delar av organisationen. Vi har till exempel ett bra forum för att få ut information snabbt. Mina kollegor har uttryckt att många av våra kunder, samarbetspartners och till och med företag utanför Skåne, nu är mer medvetna om hur vi jobbar. Det är kul att höra. Fast det blir mer jobb också. En kollega har sagt till mig att han har fått mycket mer att göra efter att jag börjat, eftersom ryktet har spridit sig om oss. Men det tar jag som en komplimang.

Och vad tror du att era kunder märkt för skillnad?
– Jag tror att många uppskattar den nya hemsidan. Den är enkel och samtidigt estetiskt tilldragande. Mest tror jag att de uppskattar att vi nu lättare kan få ut viktig information till dem. Om vi till exempel bygger om en parkering någonstans, eller trevliga inlägg som till exempel specialerbjudanden. Jag upplever att fler och fler hör av sig om sådant vi kommunicerar ut. Det är roligt eftersom det visar på att vi faktiskt når dem vi vill nå. 

Har du några tips till andra unga kommunikatörer, som precis är på väg ut i karriären?
– Lita på din magkänsla. När du är ny har du en syn på verksamheten som dina kollegor inte har. Du är helt opåverkad av hur verksamheten har skötts innan och det är otroligt värdefullt. Våga säga vad du tycker, föreslå något de aldrig gjort innan. Det kan vara tufft i början, men jag lovar att det alltid uppskattas när dina kollegor får se effekten av dina förslag.

Relaterat innehåll

skp2020

Vad händer när kommunikation blir en kärnfråga i en verksamhet? Hur får man stort genomslag med sparsam budget? Och är en strategi viktigare än pengar...

skp 770x360

Intervjuer med vinnaren och de nominerade Stora Kommunikationspriset 2020 i kategorin Näringsliv.

Sara Mohammar

Sara Mohammar, vd på Apoteksgruppen, är en av finalisterna i kategorin Bästa kommunikativa ledarskap som delas ut på Stora Kommunikationspriset den...

loader
Laddar