Håll koll på vilken journalist som bevakar ditt ämnesområde

Publicerad: 10 jul 2015

Att inte känna till journalisters bevakningsområden är ett av de vanligaste felen som kommunikatörer gör. Detta menar åtminstone 68 procent av de tillfrågade journalisterna i Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning. I undersökningen har 627 journalister och 350 kommunikatörer deltagit.

Det finns anledning för kommunikatörer att säkerställa att deras nyheter når rätt person direkt. 92 procent av journalisterna anger nämligen att personliga kontakter är en av deras största källor till information. Nio av tio journalisterna tycker det är positivt att få nyhetstips via e-post. Hälften säger även att de gärna tar emot mer relevant bild- och videomaterial.

Digital kommunikation utvärderas sällan

Nästan nio av tio kommunikatörer utvärderar sin digitala kommunikation mindre än en gång i veckan. Detta kan jämföras journalister, där de som ligger i framkant utvärderar varje enskild artikel minst en gång om dagen.

3 av 10 kommunikatörer uppger att de utvärderar innehållet på hemsidan mer än en gång i månaden, medan 1 av 10 gör det mer än en gång i veckan. Sex procent säger att de aldrig utvärderar sitt innehåll. 

Mer information

För fullständigt resultat från undersökningen, besök Cisions webbplats.

Mediarelationer
Loading...
loader
Laddar