kattis stefan 770x360

Hållbarhet fick Göteborg att sticka ut på världsmässa

Publicerad: 2 dec 2019

Varje år samlas världens mötesindustri på den stora mässan IBTM World i Barcelona. Göteborg deltog på egen hand för första gången och visade upp en hållbarhetsprofil. Göteborg & Co:s hållbarhetsstrateg Katarina Thorstensson och presschef Stefan Gadd ansvarade för kommunikationen.

Text: Stefan Gadd

Under tre dagar i slutet av november är Barcelona mötesplats för internationell mötesindustri. Sverige har många år haft en monter på IBTM där alla svenska destinationer ställt ut gemensamt. Men i år fanns den inte. Därför valde Göteborg att satsa på en egen hand. Tillsammans med Svenska Mässan/Gothia Towers, Åbymässan, Elite Hotels och Nordic Choice Hotels så visade mötesstaden Göteborg upp sig som enda svenska destination för agenter, arrangörer av stora kongresser och organisationer från hela världen.

De andra nordiska länderna satsar stort. Danmark, Finland, Norge, Island och Färöarna har stora ytor strax intill Göteborgs. Längre bort de stora jättarna som Italien, Spanien, Korea, Abu Dhabi, New York, Moskva och rätt många till.

 

Världens mest hållbara destination

Göteborg sticker ut. Fyra år i rad, 2016 – 2019, har Göteborg utnämnts till världens mest hållbara destination i internationella rankingen Global Destination Sustainability Index (GDSI). I oktober blev Göteborg dessutom av EU-kommissionen utsedd till European Capital of Smart Tourism 2020. Så valet blev att kommunicera hållbarhet, fullt ut och så tydligt som möjligt.

Montern blev ett litet mästerbygge av den lokala byrån Transfodesign som lyckades skapa en västkustsk sjöbod. Komplett med fisknät, sjögräsmatta samt inredning i trä och metall. Allt tillverkat av återvunnet och återanvänt material. För att minimera transporter byggdes den på plats. Engångsmuggar och annat av plast var bannlyst.

Bäst av allt: Eftersom Göteborg blivit etta varje gång GDSI delats ut så har vi förstås branschens bästa hållbarhetsstrateg i Katarina Thorstensson. Därför bjöd vi på hennes kunskap. ”Caring is sharing” blev rubriken på annonsen i den dagliga mässtidningen. Vem som ville fick en gratis konsultation.

Göteborg har länge arbetat för att miljöcertifiera aktörer inom besöksnäringen samt själva låta certifiera evenemang. Katarina har arbetat med hållbarhetsfrågor på Göteborg & Co sedan 2011 och har sedan dess drivit arbetet.

 

Megatrend inom mötesindustrin

Sustainability är en av de megatrender inom mötesindustrin som pekas ut i den årliga IBTM World Trends Watch som släpptes första dagen i Barcelona. Som de flesta andra branscher så har mötesvärlden insett att allt fler kunder kräver att deras stora kongresser sker på ett hållbart sätt.

– Det kommer framför allt en ny generation som tycker detta är jätteviktigt och det märks på deras frågor. Det märks också vilket gott renommé Göteborg har internationellt. Att göra montern på sättet vi gjorde var ett genidrag för vi visade att vi gör det på riktigt. Det är inte bara ord, säger Katarina Thorstensson som även var talare vid två seminarier under mässdagarna.

Till göteborgsmontern kom flera och ville prata hållbarhet; som Spanien, Reykjavik, Luxemburg och Bryssel. Men Katarina blev också ett stöd till säljarna som involverade henne i sina individuella kundmöten. Vid varje möte pratade man hållbarhet och det har inte hänt vid tidigare mässor.

 

Hållbarhet hela vägen

När IBTM avslutades på torsdagskvällen började nedmonteringen av alla stora monterbyggen som skulle skickas tillbaka till Korea, Dubai eller någon annanstans. Standardmattorna som tusentals besökare trampat på rullades ihop och slängdes. Samtidigt kom personal från Transfodesign och plockade ner Göteborgs monter där allt material togs tillbaka och återanvänds i något annat sammanhang.

Det gav också en väldigt bra känsla och visade att när man kommunicerar hållbarhet så gäller det att göra det hela vägen.

Hållbarhet och finansiell kommunikation
loader
Laddar