Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Trender inom kommunikation i Norden

The Nordic Alliance for Communication and Management (NORA) har släppt sin årliga rapport som syftar till att belysa nuvarande och framtida trender inom kommunikation i Norden. Vi har sammanställt tre av de viktigaste insikterna från rapporten: från strategiska utmaningar till utvecklingen av CommTech. 

Man tittar på ett diagram i en läsplatta

Årets Nordic Communications Report presenterar flertalet insikter gällande viktiga trender, utmaningar och teman. Totalt belyser rapporten flera ämnen såsom mångfald, jämlikhet och inkludering, empatiskt ledarskap i kommunikationsteam, arbetsengagemang och mental hälsa, CommTech och den digitala transformationen av kommunikation, extern rådgivning inom kommunikation inklusive komplexitet, kvalitet och behov av kvalitetsstandarder.

 

Vi har sammanställt några av de viktigaste insikterna från rapporten, som både berör framtidens ledarskap, de viktigaste strategiska utmaningarna och digitaliseringen av kommunikationsbranschen. Vill du ta del av alla insikter? Läs hela rapporten här. 

 

Tillit, överbelastning och allt fler plattformar: Här är branschens största strategiska utmaningar

 

I studien tillfrågades deltagarna om vilka strategiska utmaningar som kommer att ha högst påverkan på kommunikationsbranschen fram till år 2025. I rapporten listas de elva mest populära svaren: flera av dessa pekar på att kommunikationsavdelningar och byråer idag präglas av överbelastning, snäv budget och svårigheter att få gehör för kommunikation i ledningsgrupper. 

 

Ett annat tema som står ut är utmaningar gällande att anpassa sig till behovet av och utveckla innehåll för allt fler plattformar och målgrupper. Här ingår även att hantera dagens snabba informationsflöde, hantera de ökade kraven på hållbarhet och socialt ansvar samt digitalisering av kommunikationsprocesser. Samtidigt upplever man att det blir svårare att koppla ihop kommunikation med verksamhetens övergripande affärsstrategi, något som NORA menar har att göra med den ekonomiska turbulensen efter pandemin.

 

Den allra största utmaningen upplevs vara att bygga och bibehålla tillit. Jämfört med förra årets undersökning har denna utmaning stigit från plats sju till plats ett. I och med denna uppgång spår NORA att tillitsfrågan kommer att fortsätta dominera den professionella agendan åtminstone till 2025. 

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem