Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Här är vinnarna av Stora Kommunikationspriset 2021

Stora Kommunikationspriset delades ut i fem kategorier under en livesänd gala som gick av stapeln torsdagskvällen den 20 maj.

– Det här priset betyder jättemycket för mig och allt det jag tror på i ledarskapet. Kommunikationen är ju så otroligt viktigt för att skapa det där ledarskapet där man är inlyssnande, nära organisationen och skapar transparens, sa Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige som vann priset bästa kommunikativa ledare.

Bästa kommunikativa ledare
Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige

Genom att lyssna inåt i den egna organisationen hämtar Hélène Barnekow både kunskap, idéer och delaktighet. Det motiverar medarbetarna och stärker varumärket på samma gång. Att leda på distans var nog ingen större match för en som länge gjort avtryck i både interna och sociala medier.

Bästa medarbetarkommunikation
Swedbank

Styrkan kommer inifrån och det finns få saker som engagerar lika mycket som en stark berättelse. Runt en bra historia kan medarbetare samlas, stärka banden till bolaget och varandra för att tänka framåt. Med ett anrikt varumärke och med band till stolta traditioner har 2021 års vinnare av Bästa medarbetarkommunikation – Swedbank – i en tid av förändring valt att bygga medarbetarkommunikation utifrån sin historia.

Bästa digitala kommunikation
Region Skåne

Att tänka och agera snabbt har varit viktigare än vanligt under året som gått. Att påverka beteenden med kommunikation är inte alltid så lätt, även om både budskapet och nyttan är tydlig. Det gäller att engagera sina målgrupper. Det vet vinnaren Region Skåne som aktiverat många, samlat kraft både internt och i lokalsamhället.


Bästa förändringskommunikation
Polarbrödsgruppen

Det är många som har fått nya förutsättningar under det gångna året och för Polarbrödsgruppen skedde det bokstavligen över en natt. Men med starkt lokal förankring, fasta värderingar och med mänsklig värme kunde de inte bara hantera utan äga sin kriskommunikation så att de kom ut starkare.

Bästa innovativa kommunikation
Blocket

Under ett år präglat av digitalt nytänkande har Blocket valt att gå en annan väg. Med samarbete, hållbarhet och återbruk i fokus har de utgått från målgruppens behov, intressen och preferenser när de utformat sin kommunikation. Det har stärkt både sitt varumärke och dess position hos unga vuxna.

Årets hedersomnämnande
Emanuel Karlsten, journalist

Emanuel Karlsten har med egna krafter och idéer lyckats värdera och utmana stora aktörers kommunikation under pandemin. Hans klarsynta rapportering i digitala kanaler har uppmärksammats kontinuerligt av både stora mediehus, myndigheter och mediekonsumenter. Han har även prisats för sin utmärkta journalistik. Juryn uppmärksammar Emanuel Karlsten för utmärkta insatser med ett hedersomnämnande.

 

Vinnarna utsågs av en jury bestående av Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikationsdirektör och chef hållbarhet Investor samt ordförande för Sveriges Kommunikatörer, Marcus Thomasfolk, kommunikationschef Volkswagen Sverige, André Assarsson, Government Manager Facebook Norden, Hanaw Rashid, konsult inom digital strategi, Erik Modig, docentHandelshögskolan, Ann-Marie Begler, styrelseledamot Academedia, Daniel Caldeborn, videoproducent Luleå kommun och årets unga talang 2020 samt Hanna Brogren, generalsekreterare Sveriges Kommunikatörer.