suzan hourieh lindberg

“Höga krav för vad användarna accepterar och inte”

Publicerad: 6 dec 2015

– Jag har använt sociala medier så länge jag minns. Självklart har jag det senaste året fått upp ögonen för nya användningsområden och verktyg i kanalerna, både privat, i mitt jobb och i mina studier.

Under året har marknadsföring debuterat på Twitter, Instagram och Snapchat, och allmänheten använder sociala kanaler i allt större utsträckning. Suzan Hourieh Lindberg ser samtidigt att content marketing har blivit allt viktigare i och med adblockers. Det gäller att helt enkelt producera relevant innehåll för relevant publik.

– Vårt sätt att använda internet har blivit allt mer komplext. Vid marknadsföring har användarna höga krav för vad de accepterar och inte. Därför tror jag att storytelling har blivit så stort, även om det är ett arbetssätt man länge använt sig av.

Suzan lyfter bland annat Blank Spot Project och Refugees Air som framgångsrika projekt under 2015. Hon tror på att ta till nya visuella och interaktiva grepp för att engagera, till exempel 360°-filmer.

– Jag har blivit mer kritisk till vad som finns där ute och jag ser gärna att det håller en högre kvalitet. Att det ger läsaren ett mervärde och inte bara "här, köp detta". Jag köper inte det.

Därför ser Suzan att analysen blir allt viktigare.

– Jag jobbar mer med analys idag än vad jag gjorde förut och jag fördjupar mig gärna mer i olika verktyg och olika sätt att tänka. En viktig sak tänker jag är internetpsykologi, som ju också är en typ av analys. Det är lätt att stirra sig blind på siffror utan att ha förståelse för beteenden när man rör sig digitalt. Men gör man det kan man öka konverteringen i alla delmoment. Det tror jag man kommer vilja lägga mer fokus på framöver.

loader
Laddar