maxiv

Hur kommunicerar man komplicerad forskning?

Publicerad: 3 okt 2016

Max IV-laboratoriet drivs av Vetenskapsrådet och har Lunds universitet som värdmyndighet. Tutti Johansson Falk är kommunikationschef på Max IV och har som uppgift att kommunicera komplicerad information och forskning som är svår att förstå om du inte är utbildad fysiker.

Hur förklarar du Max IV-laboratoriets verksamhet med en tweet (140 tecken)?

– Det räcker med 29 tecken: vi gör det osynliga synligt. Om jag skulle skriva en längre tweet skulle jag skriva: vi gör det osynliga synligt och hjälper forskare förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Vad är den största utmaningen med att jobba som kommunikatör på Max IV-laboratoriet?

– Det finns flera. En är att hela tiden lära mig mer själv så att jag bättre kan förklara för andra vad en synkrotron är (och vad det inte är) och vad den kan användas till. En annan är att hantera förväntningarna – det finns många förhoppningar om att Max IV ska lösa både ungdomsarbetslösheten, bostadsbristen och öka tillväxten, men vårt uppdrag är ett annat. En tredje, som dock inte är min huvuduppgift men där jag bidrar, är att få forskare från alla olika naturvetenskapliga och tekniska discipliner inom akademi och industri att inse att de kan få hjälp av Max IV i sin forskning. Det är inte bara fysiknördar som har glädje av en synkrotron.

Hur balanserar du vad forskarna vill förklara och vad allmänheten kan förstå?

– Forskarna är ofta så nischade att de inte ens förstår varandra fullt ut, så ett knep är att be en fysiker beskriva sin forskning för en biolog och vice versa. Då hamnar man ofta på en ganska bra nivå även för en intresserad allmänhet.

Vad är dina bästa tips för att kommunicera tydliga budskap?

Var relevant! Försök alltid förmedla varför det du säger är viktigt just för dem du adresserar. Var modig! Forskare är ofta försiktiga i överkant – en vacker egenskap när man söker ny kunskap – men man kan mycket väl berätta om sådant som är på gång, även om man inte har svar på exakt alla frågor. Och våga använda olika medier och kanaler, målet är ju att få fler och nya grupper intresserade. Var frågvis! Inger Larsson lärde mig att som kommunikatör har man tre enkla regler att förhålla sig till: 1. Lär dig allt om din organisation. 2. Lär dig allt om din organisation. 3 Lär dig allt om din organisation. Hon var en mycket klok person.

Frukostseminarium i Lund

Den 13 oktober arrangerar Sveriges Kommunikatörer för första gången ett frukostseminarium i Lund. Konceptet kallas Lundafrukost och kommer att vara ett återkommande inslag i Sveriges Kommunikatörers kalender. 


Sveriges Kommunikatörer arrangerar lokala evenemang för sina medlemmar. Aktiviteterna är oftast kostnadsfria och finns i några olika format, t.ex. månadens frukost, after work och partnerevenemang. Alla Sveriges Kommunikatörers aktiviteter hittar du i kalendern

Strategisk kommunikation
loader
Laddar