ikeavasterascc by

Ikea ny deltagare i forskningsprojektet

Publicerad: 26 maj 2015

– IKEA of Sweden är IKEA:s produktutvecklingsföretag, där man formar, designar och skapar sortimentet som består av ca 9500 produkter. Tidigare har IKEA inte kommunicerat den här delen av verksamheten, utan fokuserat på produktinformation och på det som sker i varuhusen. Men för några år sedan beslutade man att öppna upp och visa hur IKEA utvecklar varorna och kollektionerna, samt vilka vi är. IKEA anser att kunderna bör få veta hur produkterna skapas och kommer till, för att kunna visa att bakom låga priser finns trots allt kvalitet, hållbarhet, god form och funktionalitet. Detta kallas för IKEA:s Democratic Design – filosofi. I och med IKEA nu öppnar upp verksamheten så finns det ett intresse av att vetenskapligt dokumentera detta, säger Johanna Parikka Altenstedt, kommunikationsstrateg på IKEA Range & Supply.

Sedan tidigare är också Eon, Göteborgs stad, Länsstyrelsen Västernorrland, Malmö stad, NCC, Polismyndigheten, PostNord, Stockholms stad och Västra Götalandsregionen med i projektet. Det finns fortfarande plats för ytterligare ett företag.

– Ikea är ett jättespännande företag som har en oerhört stark kommunikationskultur. Vi är jätteglada att de nu väljer att delta i projektet, säger Cecilia Schön Jansson, VD Sveriges Kommunikatörer.

Projektet kommer löpa under tre år och resultera i ett antal rapporter och artiklar i vetenskapliga tidsskrifter. Resultaten ska också presenteras i en bok riktad till praktiker.

Projektet finansieras av de deltagande organisationerna i samarbete med Helsingborgs stad och Sveriges Kommunikatörer.

Strategisk kommunikation
loader
Laddar