influ

Influencermånad med Sveriges Kommunikatörer!

Publicerad: 11 jan 2017
Vad är en Influencer?

En influencer är en individ med förmåga att påverka andras åsikter, köpbeslut eller beteende med hjälp av sitt förtroendekapital, sin räckvidd eller sitt nätverk. Begreppet förknippas många gånger med bloggare eller sociala medier-profiler som har stora följarskaror på Instagram, Facebook, Youtube och Snapchat. Dock är det viktigt att beakta att en Influencer också kan vara en artist, idrottsprofil eller kändis – exempelvis Zlatan som gjorde reklam för Volvo. Det utmärkande för Influencers är alltså deras förmåga att påverka genom sitt uppbyggda förtroende, sin räckvidd och sitt nätverk – inte nödvändigtvis deras närvaro i sociala medier eller bloggaktivitet.

Influencer marketing innebär att ett företag eller en organisation samarbetar med en influencer i syfte att nå ut till en ny målgrupp, skapa kännedom om en tjänst eller produkt, stärka sitt varumärke, driva opinionsarbete eller öka sin försäljning.

Vilka är några av fördelarna med Influencer marketing?

I dagens överflöd av information ställer vi allt högre krav på vilket innehåll vi tar del av samtidigt som allt fler väljer att blockera annonser på internet. Genom att synas i en Influencers kanaler kan man visa upp sitt varumärke via en kanal målgruppen har starkt förtroende för och frivilligt valt att följa. Med andra ord kan Influencer marketing-insatser nå ut dit annonser aldrig når.

När Influencers agerar ambassadörer för företag eller en organisationer ger de dessutom verksamheten en personlighet och kan på så sätt bidra till förhöjt anseende.

Vilka är några av riskerna med Influencer marketing?

Influencer marketing fungerar bäst om Influencern och uppdragsgivaren har gemensamma värderingar – om värderingarna inte är i samklang finns risk att både uppdragsgivaren och Influencern tappar trovärdighet. Ett belysande exempel var när sångerskan Little Jinder medverkade i H&M höstkampanj #Ladylike och samtidigt uttryckte att det gick emot hennes privata värderingar.

Hoppas att vi ses!

Vill du veta mer om Influencer marketing? Hoppas att vi ses på något av månadens evenemang om ämnet!

17/1 Stockholm – Månadens frukost: Influencers i statlig kommunikation

Under 2016 har Försäkringskassan genomfört två stora informationskampanjer inom föräldraförsäkringen, Fifty-Fifty, och sjukförsäkringen, Laget Sverige – i båda kampanjerna användes influencers för att nå ut i dagens överflöd av information. Ta del av Försäkringskassans erfarenheter av urval, löpande arbete och vad man behöver tänka på när man jobbar med influencers.

Läs mer eller anmäl dig här

25/1 Stockholm – After work: Influencer marketing – så fungerar det

Den 25 januari bjuder Sveriges Kommunikatörer in till en spännande after work om influencers och influencer marketing. Under kvällen får du bekanta dig med Vigor Sörman – svensk programledare och grundare för det digitala mediehuset Splay som kopplar samman influencers och organisationer. Fler gäster tillkommer!

Läs mer eller anmäl dig här

loader
Laddar