palle lundberg

Internkommunikation på Instagram

Publicerad: 22 sep 2015

Palle Lundberg, stadsdirektör i Helsingborgs stad, har tidigare bland annat kommunicerat med sina medarbetare genom att skriva en krönika varje månad på en blogg och intranätet. Nu går han ett steg längre och tar internkommunikationen till Instagram.

Vad har du fått för reaktioner hittills?
– Reaktionerna har nästan bara varit positiva. Det känns som att människor gillar att Helsingborgs stad provar nya sätt att nå ut och berätta om vad vi gör. Sedan ska vi ha respekt för att det finns medarbetare som inte är aktiva på Instagram. Just därför sammanfattar vi mina inlägg varannan vecka och lägger dem på webbplatser, där jag tidigare brukade skriva.

Använder du Instagram både privat och i jobbet? Hur går det ihop?
– Det är en bra fråga som jag tänkt på. Det gäller också Facebook, Twitter och alla sociala medier. På Instagram har jag bara ett konto, så där blandar jag privat och arbete. Tonvikten kommer nog att ligga på just mig på jobbet.

– Sedan är det viktigt att inte blanda ihop orden personlig och privat. Jag försöker vara personlig i allt, men det privata är jag försiktig med. Jag försöker tänka om både text och bild: att det ska tålas att publiceras också i relation till det jobb jag har. Det här gäller oss nog allesammans som på något sätt har ett jobb där man syns mycket som person.

Finns det någon gräns för vad som skrivs eller läggs upp på Instagram?
– Absolut. Här är det gott omdöme som gäller, och det gäller ju oavsett vem du är och vad du gör. Men inom ramen för detta goda omdöme hoppas jag kunna vara både rolig och allvarlig. Kom också ihåg att kommunikation är en lyssnande process. Jag försöker verkligen lära av den respons jag får, engagera mig i dialoger och hela tiden utvecklas.

Vilka fördelar ser du med att använda Instagram som en del av internkommunikationen?
– Den stora fördelen är öppenheten – att alla som vill kan läsa och kommentera det jag skriver. Med andra ord vänder jag mig i första hand till de anställda, men alla är välkomna att ta del av och lägga sig i det jag skriver. Trots allt vill vi att så många som möjligt ska engagera sig i vår stad.

Bakgrund

Idén till att använda Instagram som en del av internkommunikationen kom i våras då Palle Lundberg hade hand om stadens Instagramkonto under en vecka. Palle tycker om möjligheten att med enkla medel som bilder, film och korta texter kunna förmedla tankar och visioner.

Utöver Instagram sammanfattar han även sina inlägg på bloggen www.helsingborg2035.se. Han puffar även för inläggen via stadens twitterkonto.

 

Text: Linda Malmström

Digitalt
loader
Laddar