Jackie Kothbauer om framgångsrikt varumärkesarbete

Publicerad: 29 maj 2017

Foto: Emma Shevtzoff

Jacqueline Jackie Kothbauer har en minst sagt färgsprakande bakgrund inom kommunikationsbranschen. 2010 slog Kothbauer igenom med boken "Mediababe – framgång med hjälp av media" – en handbok i hur man bygger upp sin karriär med hjälp av sociala medier och personlig PR. Idag anses hon vara en av Sveriges mest uppskattade föreläsare inom personal branding, sociala medier och digitala affärer. När hon inte föreläser är hon lärare på Handelshögskolans ledarskapsutbildning SSE Executive Education.

Varför är det viktigt med aktivt varumärkesarbete?

– Hjärnan är lat och därför återvänder vi ofta till samma varumärken för att vi inte orkar utvärdera alla alternativ som står till buds. Internationell forskning visar att majoriteten av alla konsumenter har låg varumärkeslojalitet i de flesta produktkategorier. Majoriteten av våra beslut är automatiserade och impulsiva. Då vinner starka, igenkända varumärken matchen. De varumärken som lyckas fånga den oengagerade kunden bäst ökar sin marknadsandel, och därmed sin lönsamhet, över tid. Därför är ett aktivt varumärkesarbete helt avgörande för att lyckas bygga framgångsrika företag.

Vilka är dina viktigaste lärdomar från kommunikationsbranschen?

– Att tvinga sig själv att bli användare av nya appar och digitala verktyg är nyckeln till att vara anställningsbar. Kommunikation är världens snabbaste bransch. Ingen annanstans åldras kunskap och människor lika fort. En annan viktig aspekt är samhällets värderingar. Unga, kvinnor, etniska minoriteter, gayrörelsen är bara några teman och subkulturer, som blivit mäktiga tack vare effektiva åsiktsmaskiner som påverkar gemene man. Ingen vill bli ett nytt Pepsi.

Hur väcktes ditt intresse för varumärkesarbete?

– Människan som mediekanal håller på att rita om hela kommunikationsindustrin. Från TV4 till Blondinbella i alla dess varianter har blivit den nya kanalen att synas i. Om det verkar finnas ett överflöd av kanaler och svårt att fånga räckvidd idag är det inget mot vad som komma skall. I takt med att reklam fortsätter att sjunka i värde och kravet på relevans och personifiering ökar blir det allt viktigare att hitta en arbetsmodell och ekonomi för det.

Vilket är, enligt dig, det vanligaste misstaget företag och organisationer gör i sitt varumärkesarbete?

– Att inte orka lära sig nya mediekanaler och arbeta datadrivet. Fråga dig själv om dina kunskaper gör dig användbar på arbetsmarknaden om fem år. Tänk sedan efter hur lite av det du kan idag, som är relevant om tio år. Vad gör du åt det?

Är varumärkesarbetet kommunikatörernas, ledningens eller alla medarbetares ansvar? Hur mycket ska man involvera medarbetarna i varumärkesarbetet?

– Det är sällsynt med bred uppslutning bland medarbetarna för att bli ambassadörer. Hitta de som vill. Satsa på dem som kan. Bygg deras status genom att co-branda dem med professionella influencers inom er bransch eller ämnesområde. Den nya marknadsföringen och försäljningsmetodiken som matchar den digitala kunden kommer att behöva personliga varumärken. Trovärdighet, engagemang och möjlighet att matcha många olika målgrupper genom att hitta medarbetare, som passar specifika kundsegment är en fantastisk potential.

– Många framsynta varumärken ligger redan långt fram i sina satsningar på detta. Lägg till employer branding-perspektivet och den starka ROI, som går att uppnå för dem som lyckas med sin influencer marketing, så är det enkelt att förstå varför medarbetaren och ledaren som marknadsförare bara är början. Kommunikation kommer alltid behöva ledas av proffs, men det är först när ni skapat en folkrörelse bland personalen som ni har lyckats på riktigt.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Varumärke
Loading...
loader
Laddar