usa2

"Jag förstår inte Trumps strategi"

Publicerad: 29 aug 2016

Donald Trumps valkampanj är unik. Hittills har han satsat på en okonventionell kommunikationsstrategi där han med korta, kontroversiella och kraftfulla uttalanden får gratis medieutrymme med spridning över hela världen. Efteråt får han möjlighet att förklara sig i olika intervjusammanhang. Strategin har varit framgångsrik och har gjort att Trumpkampanjen klarat sig med en mindre budget än både Clintonkampanjen och motkandidaternas kampanjer i primärvalen. Men nu byter han strategi och annonserar för första gången i TV.

"Negative campaigning"

Reklamfilmen fokuserar på immigration och "säkra gränser", och har en klassisk amerikansk tonalitet där Trump i slutet "approves this message". Filmen är ett exempel på en contrast ad inom negative campaigning där annonsen innhåller information om både kandidaten och motkandidaten. Alex Conant, tidigare kommunikationschef åt den republikanska kandidaten Marco Rubio, menar i en intervju med CBS News att Trump ligger dåligt till i valet och att reklamens innehåll missgynnar honom.

– Jag förstår inte strategin. Han förlorar inte på grund av hans åsikter i sakfrågorna, eller på grund av Hillary Clintons åsikter i sakfrågorna. Han förlorar för att majoriteten av amerikanarna tror att han inte har omdömet eller temperamentet för att bli USA:s president. Reklamen hjälper honom inte att ändra dessa villkor.

Conant fortsätter:

– Innan han börjar att göra den här typen av contrast ads behöver han visa att han är kapabel att bli president. Han måste övertyga folket att han har rätt omdöme för att bli president. Han borde istället göra biografiannonser där han berättar om Donald Trumps historia, innan han går ut och förklarar att han har bättre politik än Clinton. 

Mjukare tonläge

I intervjun berättar Alex Conant att Trump redan har börjat att ändra sitt tonläge då han har insett att han i nuläget går mot en stor förlust.

Om han fortsätter på den här vägen kommer han att lida ett pinsamt nederlag i höst, så han måste göra förändringar för att försöka återställa loppet. Men det är mycket möjligt att det är försent.

I tv-inslaget berättar de att Trump efter översvämningarna i Cleveland gjorde allt för att framstå som presidentaktig. Han har även för första gången bett om ursäkt för några av sina uttalanden. 

Maktens språk

Den 20 september kommer Alex Conant att gästa årets upplaga av Maktens språk. Han har en gedigen karriär inom politisk kommunikation och har arbetat med flera kampanjer, både på nationell och lokal nivå. Senast var han kommunikationschef åt den republikanska kandidaten Marco Rubio.

Evenemanget äger rum på Nalen i Stockholm och bland talarna finns bland annat Roger Fisk, f.d. kampanjstrateg åt Barack Obama, Jenn Higgins, amerikansk HBTQ-aktivist och Tomas Carlsson, vd på Sweco.

 

Donald Trumps kampanjfilm (youtube)
Intervju med Alex Conant i CBS News (youtube)

PR och Media
loader
Laddar