Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Jennie Knutsson om Employer Branding: så nyttjar du kraften i dina medarbetare

Hur vänder man en organisation i kris? Jennie Knutsson är kommunikationschef på Aller Medier, mediehuset som bland annat äger varumärkena Allers, Elle, Femina och Må Bra. När hon började i rollen år 2019 kom hon till en organisation mitt i en stor förändringsprocess, och hon fick bland annat uppdraget att bygga företagets employer brand. I Kommunikationspodden delar hon med sig av Aller Medias inspirerande resa.

En kvinna med brunt hår som ler mot kameran.

Under 2010-talet har i princip alla stora mediehus genomgått en kris i och med digitaliseringen, där Aller Media inte var något undantag. När Jennie Knutsson tillträdde som kommunikationschef år 2019 var utgångsläget inte optimalt – man var mitt i en stor omorganisation. Många medarbetare hade fått gå och arbetsgivarvarumärket var svagt och splittrat. I det senaste avsnittet av Kommunikationspodden berättar hon om den första tiden.

– I och med alla stora förändringar hade det tidigare inte varit läge att bygga varumärket. Jag insåg att jag måste skapa nya, egna projekt för att fylla vårt varumärke med värde. Bland annat gav vi snabbt ut vår första She Report, en årlig undersökning där vi tar tempen på Sveriges kvinnor och ser vad de tycker, tänker och hur de agerar i olika frågor. 

Jennies uppdrag blev bland annat att aktivera organisationens employer brand och corporate brand, där utmaningen låg i att bygga och fylla varumärket med värde och med aktiveringar visa förflyttningen både internt och externt. Hon hade ett starkt stöd från ledningsgruppen, vilket hon menar var avgörande för att lyckas. 

– Ledningsgruppen förstod exakt hur viktig kommunikationen är, så det fanns ett momentum. Det hade börjat lossna i affären också och vi var på väg upp. Jag drog snabbt igång massa saker, men jobbade också parallellt med strategin tillsammans med externa rådgivare. Där identifierade vi kraften i våra medarbetare, och frågade oss hur vi på bästa sätt kunde nyttja kraften i att vi är så många som kan vara ambassadörer i vårt varumärke.

Jennie om prisbelönta A-nyheterna: “Det var viktigt att hålla det enkelt”

Ungefär ett år efter att Jennie startade sin nya roll som kommunikationschef kom pandemin. Detta blev startskottet för A-nyheterna, Aller Medias interna kommunikationskanal. Initiativet ledde till att Jennie och hennes team vann Stora Kommunikationspriset i kategorin Bästa Medarbetarkommunikation. 

– Vi började etablera dagliga ledarsändningar väldigt snabbt efter att Folkhälsomyndigheten uppmanade alla att jobba hemma. Ledningsgruppen förstod vikten av att ge så mycket information som möjligt i en orolig tid. Vi kunde alltså ställa om väldigt snabbt, där vi ville hålla ångan uppe hos medarbetarna och fortsätta vara affärsnära. Vi vågade bjuda på mycket medmänsklighet men också lite humor, det skulle inte kännas som att vi deppade ihop.

Efter att ha kört på dagliga sändningar i två veckor drog man igång A Nyheterna, ett nyhetsprogram som sänds varje fredag i Teams Live. Jennie och hennes team tog fram konceptet som syftade till att nå alla medarbetare. Hon berättar att de i början testade sig fram för att slipa konceptet.

– Vi har ingen studio, ingen green screen eller sådant. Jag tror att det är styrkan i A Nyheterna, att vi inte har skapat ett monster. Vi har inte byggt upp något med komplicerad teknik eller massa jox runtom, utanför oss var det viktigt att hålla det enkelt. Annars hade vi nog inte fått ihop ett avsnitt varje vecka.

Gränsöverskridande samarbeten stärker organisationens employer brand

För att involvera alla medarbetare i arbetet har man nu puttat ut ansvaret för programmets innehåll till olika team. Jennie menar att detta är väldigt uppskattat bland medarbetarna, som får en inblick i vad andra avdelningar i organisationen gör. Denna typ av gränsöverskridande arbete är inte nytt inom Aller Media, där samarbetet mellan avdelningar har varit avgörande för att stärka affären.

– Vi har haft fokus på affären inom hela organisationen, och inte bara i säljande funktioner. Vi jobbar tillsammans och gränsöverskridande, vilket dessutom främjar vår gemenskap och stärker vårt employer brand. Inom kommunikationsavdelningen jobbar vi otroligt tätt med HR, där vi är väldigt inblandade i varandras aktiviteter. Det är inte så att vi kommer in i varandras projekt i slutet, utan vi är med varandra redan från start. Allt måste jobba tillsammans.