Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Jessica Larsson Svanberg: “Vi behöver öka arbetsgivares kunskaper om kommunikatörens roll”

Ny kunskap och en kreativ gemenskap med branschkollegor  – det är ett par av de faktorer som lockade Jessica Larsson Svanlund till sin nya roll som koordinator för Sveriges Kommunikatörer Norra. Hon menar att vi kommunikatörer tillsammans kan genomdriva förändring, skapa trygghet, dela kunskap och skapa en större gemenskap i yrkesrollen. Här delar hon med sig av sina erfarenheter som kommunikatör.

Jessica Larsson Svanberg

I vår intervjuserie "Hej kommunikatör!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.

Jessica Larsson Svanlund är kommunikationsstrateg och copywriter med egen firma. Hon har varit engagerad inom Sveriges Kommunikatörer tidigare, och tillträder nu som koordinator i den norra regionen. Själv bor hon i Umeå, och har bland annat arbetat som kommunikatör på Umeå universitet, Umeå Energi och kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014. Hon har också en bakgrund som journalist, copywriter och senior konsult på kommunikationsbyrå.

– Jag tycker särskilt mycket om att komma in i organisationer som har behov av förändring, lista ut hur den ska gå till, implementera det nya arbetssättet och se till att det funkar, och sedan i bästa fall gå vidare till nästa utvecklingsprojekt – i samma organisation eller en annan. Att få vara lite Oppfinnar-Jocke och lite Lucky Luke. Men långvariga relationer som ständigt utvecklas är det bästa.

Jessica menar att engagemanget i Sveriges Kommunikatörer har gett henne både gemenskap och värdefull kunskap, framför allt genom kurser och utbyten med andra medlemmar. 

– Jag tycker att det är en väldigt bra förening som stöttar medlemmar i en svår bransch. Jobbet kan vara krångligt för många, ofta med höga krav och inte helt tydliga mål, och då är den samlade kunskapen och erfarenheten en trygghet. Ju fler vi är desto större blir värdet.

Varför tycker du att kommunikation är viktigt för organisationer idag?

– Strategisk och målstyrd kommunikation är förstås nödvändig för att uppnå verksamhetsmålen oavsett vilken typ av organisation eller företag det handlar om. Intern kommunikation är något jag själv brinner för; den har en väldig styrka för att ge information och instruktioner, bygga kultur, gemenskap och varumärke – och samtidigt ge en bra arbetssituation, vilket i sin tur givetvis stärker arbetsgivarvarumärket. En bra intern kommunikation är att visa respekt för medarbetarna och ger bättre resultat för verksamheten.

Vad är ditt mål med din engagemang?

– Att bidra till att höja kunskapen och göra arbetssituationen bättre för oss som jobbar med kommunikation. There is no knowledge that is not power. Och att ha kul under tiden, förstås.

Hur ser själva arbetet ut? Vad gör du?

– Vi håller på att starta i Norr igen efter en tids uppehåll, så jag får återkomma med svar, men vi siktar på två träffar per termin med föreläsningar och andra typer av arrangemang. Ett ämne som engagerar mig är hur man som beställare får bäst utväxling av samarbetet med sin kommunikationsbyrå, men det är ett uppslag bland många. Hör gärna av er med tips och idéer!

Vill du också engagera dig lokalt i Sveriges Kommunikatörer, eller berätta om din vardag som kommunikatör? Mejla oss på medlem@svkom.se så hör vi av oss!