Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Juryns motiveringar för Stora Kommunikationspriset 2021

Nu är de nominerade till Stora Kommunikationspriset 2021 presenterade. Vinnarna utses av en jury bestående av åtta experter inom branschen under en livesänd gala den 20 maj.

Prisutdelning Stora Kommunikationspriset

Här är juryns motiveringar till nomineringarna, utan inbördes ordning:

 

Bästa kommunikativa ledare

Marica Nordwall, kommunikationsdirektör, Uppsala kommun

Marica Nordwall vet att förtroende vinner du med öppenhet och förståelse. När vinden blåste snålt kring Uppsalas kommunikatörer bottnade det i okunskap. Hon såg då till att berätta om vad kommunikation är och bidrar med och stärkte därmed förtroendet i kommunen och gjorde kommunikationen mer transparent. 

 

Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige

Hélène Barnekows lyhörda och tydliga ledarskap får medarbetarna att bli både sedda och delaktiga med att skapa företagskulturen som styr mot företagets mål. Hélène Barnekow kommunicerar flitigt och har forum för att lyssna in medarbetare runtom i företaget. Detta är grunden i hennes kommunikativa ledarskap.

 

Alf Jönsson och Anna Strömblad, region- respektive kommunikationsdirektör, Region Skåne

Ledarteamet i Region Skåne, Alf Jönsson och Anna Strömblad förstår och använder kraften i kommunikation. Regiondirektörens uppdrag stärks av kompetent kommunikation som får ta plats i alla processer. Med tydliga budskap och gemensamma krafter håller de samman 36 000 medarbetare som arbetar för 1,3 miljoner invånare.

 

Bästa digitala kommunikation

Akademiska sjukhuset

Med kommunikation som främsta vapen mot smittspridningen och medarbetarna som talespersoner förstärkte Akademiska sjukhuset sina budskap digitalt samtidigt som den interna stoltheten växte. För att få unga vuxna att aktivt hindra smitta samarbetade de med influeraren Hannapee, vilket aktiverade målgruppen stort. Med #Karantänborg bidrog de till att 150 000 studenter avstod från det traditionella Valborgsfirandet i Uppsala.

 

Södra Skogsägarna ek. för.

När pandemin gjorde att Södra Skogsägarnas planerade sommarkampanj fick skrotas valde marknads­avdel­ningen att snabbt improvisera. De snickrade ihop filmer med tips och tricks för självbyggare – något som visade sig vara efterfrågat av både byggbransch och hemma­snickare. Genom att använda kraften i sociala medier har deras filmer fått bra spridning och bidragit till måluppfyllelse.

 

Region Skåne
Med budskapet ”Två meter är längre än du tror” som grund använde Region Skåne allt från falafelrullar till adventsljusstakar för att visa hur viktigt det är att hålla avstånd för att hindra smittspridning. På ett både kreativt och lättillgängligt sätt har de med sin digitala kommuni­ka­tion och konsekventa budskap anpassat budskapet efter målgruppen för att få uppmärk­sam­het och göra skillnad.

 

Bästa innovativa kommunikation

Bokmässan

Sällan har en verksamhet associerats så tydligt med det fysiska mötet som Bokmässan, där samtal mellan författare och läsare står i centrum. Men med en kommunikationsstrategi genomsyrad av innovationsanda har Bokmässan framgångsrikt transformerat sin verksam­het till en digital litteraturfest och bildningshubb med hjälp av det enkla och effektfulla bud­skapet Bokmässan Play. Så lyckades Bokmässan nå nya målgrupper och med en fullspäckad bokfest i digitalt format.

 

Blocket

För att undvika överkonsumtion och onödiga utsläpp sjösatte Blocket en kampanj för att inspirera till en mer hållbar livsstil för unga genom att samla kunskap från äldre. Med boken ”Bättre Begagnat”, och den digitala kursen ”Hemkunskap för Millennials - och alla andra som vill sluta be om hjälp” har Blocket på ett innovativt sätt skapat värderingsgrundad kommunikation som kraftigt ökat intresset och engagemanget för varumärket.

 

Högskolan Kristianstad

Att attrahera studenter är varje år en utmaning för den lilla högskolan i Kristianstad. När varken gymnasiemässor eller öppna hus gick att ordna såg marknadsavdelningen nya möjligheter där andra kunde fastnat i hinder och problem. Inom exakt två månader från idé till lansering sjösatte de ett nytt filmkoncept som ökade deras räckvidd i målgruppen och lockade nya studenter till campus.

 

Bästa förändringskommunikation

Polarbrödsgruppen

När bageriet hos familjeföretaget Polarbröd med sin djupa förankring i Älvsbyn brann ner blev det en riksangelägenhet. Bolaget lyckades äga sin kriskommunikation och vände katastrofen så att de kunde både vårda och värna varumärket. Det är kommunikation på nytt sätt. Med värme, glimten i ögat och avstamp i branden visar Polarbröd sin kämpaglöd och vägen tillbaka.

 

Region Gävleborg

Region Gävleborg har i krisen visat att kommunikation är en kraft som kan driva förändring. Genom att kontinuerligt informera om läget och samtidigt uppmuntra till ändrat beteende stärkte regionen sin relation till invånarna. Man arbetade snabbt fram moderna och anpassade kommunikationslösningar där sociala medier och presskonferenser blev tongivande för att öka kunskap, driva beteendeförändring och utveckla relationer.

 

Friluftsfrämjandet

När barnens aktiviteter ställdes in i skuggan av pandemin satsade Friluftsfrämjandet på sin största kampanj någonsin. Med fingertoppskänsla för både tajming och målgrupp skapades bland annat #Skogsmulle30 day challenge. Kampanjen gav tips på saker att göra i den alltid öppna naturen, vilket gav Friluftsfrämjandet ett enormt gensvar och bidrog till att omforma känslan av restriktion till en av möjlighet och kreativitet.

 

Bästa medarbetarkommunikation

AstraZeneca

För Astra Zenecas innebar Covid att företagets förmåga sattes på sin spets. När organisationen fokuserade på kärnuppdraget att få fram tester och vaccin infördes samtidigt extraordinära rutiner i det interna arbetet. Att kommunikationen skulle ha en nyckelroll insåg man snabbt och ett minutiöst arbete startades med att löpande informera och skapa optimala förutsättningar som underlättade för medarbetarna att lyckas i uppdraget.

 

Praktikertjänst AB

Med ett eskalerande informationsflöde och föränderliga förutsättningar ökade kraven på intern kommunikation i Sveriges största vårdbolag. Krishantering och tillgänglighet fick ta stor plats när Praktikertjänst i krisen gjorde en förändringsresa till det som nu blivit det nya normala. Satsningen lyckades samtidigt öka förtroendet för ledningen och skapa ökad delaktighet och engagemang hos medarbetarna.

 

Swedbank

När Swedbank fyllde 200 år uppmärksammades det med konceptet ”Framåt då. Framåt nu!” – en historisk överblick. Det levandegjorde bankens historiskt starka folkbildnings­tradition och stärkte vi-känslan i företaget med berättelsen om den gemensamma historien och hur sparbanken var en del i det svenska folkhemmet.

 

Här kan du läsa mer om priset och se årets livesända gala blå pil