Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Klamydiamemes på Snapchat – så når kommunen ungdomarna

Unga är superspridare, det sa forskarna tidigt. I den norska kommunen Stavanger tog man fasta på detta och startade en kommunikationsgrupp med fullt fokus på specifik Corona-kommunikation riktad till denna svårcharmade grupp.

Stavanger hade en relativt återhållsam spridning under våren och sommaren 2020. I samband med Coronas andra våg såg man dock en ökning i mångt och mycket driven av ungdomar. Ett antal olika team sattes ihop för att effektivisera kommunikationen av hälsoråden. Inger Hanne Vikshåland, kommunikationsrådgivare på Stavanger kommun, var med i gruppen som fick detta utmanande uppdrag på sitt bord.

– Vi kunde inte vara för torra och tråkiga, samtidigt blir det lätt krystat när vuxna ska försöka prata ”ungdomligt”. Det var inte en enda i vår grupp som var under 30 år. Vi förstod att ska vi göra detta måste vi göra det tillsammans med ungdomarna.

Gruppen började med att åka ut till skolor och tillsammans med eleverna ta fram idéer på hur man skulle kunna kommunicera Covid-relaterade budskap. Eleverna skapade själva så kallade memes och bilder som faktiskt blev använda i kommunens kommunikation. Gruppen fick också lära sig mycket om ungdomarnas medievanor – en viktig del i att Snapchat och Instagram valdes till huvudkanaler.

blobid0.png

Dolda inlägg gav utrymme för experiment

Det var tydligt att humor och underhållning fick leda vägen i tonaliteten. Informationen skulle vara väldigt tydlig, samtidigt som det gärna fick vara dialektala uttryck och talspråk i kommunikationen.

– De ville bli underhållna. Det fick absolut inte vara för korrekt.

Den lättsamma tonen och det humoristiska anslaget var dock inte för alla. Inläggen fick en del kommentarer från vuxna som ansåg att det inte var seriöst av en kommun att kommunicera med memes. Detta löstes dock genom att rikta inläggen så att de nådde en avgränsad målgrupp.

– Jag måste verkligen slå ett slag för darkposts. Med dem kunde vi dölja inlägg från vissa målgrupper. Det gjorde att vi vågade ta ut svängarna mycket mer och experimentera. Vi kunde också göra en mycket mer riktad och träffsäker kommunikation.

Tinder-instafeed dark post.png


Det var svårt att räkna på resultaten då målsättningen var att skapa kännedom om en risk och påverka icke-digitala beteenden som att hålla avstånd och tvätta händerna. Man kunde dock se att ungdomarna i kommunen var de bästa på att testa sig, vilket också varit ett av budskapen i kommunikationen. Kommunen fick också mycket positiv feedback från ungdomarna själva i form av reaktioner och kommentarer.

Nu börjar arbetet inför något man befarar kan bli ännu en stor smittorisk, nämligen examensfesterna kring russ, som vi svenskar fick bekanta oss med i succéserien Skam, om inte innan. Inger Hanne och hennes team kommer att fortsätta experimentera mednya kommunikationsverktyg för att nå ungdomarna.

– På måndag ska jag träffa ett gäng microinfluencers som själva är russ. De har ett par tusen följare och vi skulle då kunna samarbeta kring innehåll och få spridning den vägen. Även smittoambassadörer från målgruppen, är något som diskuterats. Vi ser också om vi kan bredda våra kanalval och har framförallt börjat undersöka Tiktok ochInstagram Reels.


Gal_mann_meme.png

Största lärdomarna om kommunikation till ungdomar

  • Prata med ungdomarna, de har massor av bra tankar och idéer.
  • Var relevant. Unga har ett mycket kort koncentrationsspann.
  • Paketera innehållet på ett underhållande, gärna humoristiskt sätt.
  • Darkposts fungerar som annonser där du anpassar vem som kan se dina inlägg.