Kommunikatörens guide i Almedalen 2018

Publicerad: 18 jun 2018

Då var det dags igen. Almedalsveckan drar igång och firar dessutom 50 årsjubileum i år. Och självklart är Sveriges Kommunikatörer på plats. På måndagen den 2 juli diskuterar vi den tekniska utvecklingens påverkan på kommunikationsbranschen tillsammans med bland annat Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson och Åsa Jamal, kommunikationschef på Telia.

På tisdagen har vi ett samtal om ”varumärket, kommunikatören och etiken” med bland annat Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio och Charlie Stjernberg, krishanteringsexpert på Prime.

Här nedanför har vi sammanställt fler intressanta programpunkter för alla som är intresserade av kommunikation, journalistik och medier.

Hoppas att vi ses i Almedalen!

 

Digitaliseringen och demokratin - hot eller möjlighet? Och vad betyder en arena som Almedalen idag?

Arrangör: Mynewsdesk, Stakston PR

Dag: 1/7 2018 13:30 - 14:30

Plats: Donnerska huset, Donners plats 1

Digitaliseringen av det offentliga samtalet hotar det demokratin? Sociala mediers roll för påverkan och mobilisering är uppenbar – vilken roll kommer de att spela i valspurten och vad gör det med oss när manipulation är så enkel? Och i ljuset av detta vilken funktion har Almedalen efter 50 år?

 

Gigekonomin, influencers och journalistiken. Vad händer med etiken och demokratin?

Arrangör: Mynewsdesk, Stakston PR

Dag: 1/7 2018 15:00 - 16:30

Plats: Donnerska huset, Donners plats 1

Påverkar det brokiga medielandskapet demokratin, journalistiken och synen på granskningar? Digitaliseringen har förändrat arbetsmarknaden för journalister. Vad skiljer journalistik från allt annat på nätet? Och hur tänker egentligen publiken om mixen av journalister, influencers och kommunikatörer?

 

Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik

Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus Opinion

Dag: 2/7 2018 08:00 - 08:30

Plats: Kronstallgränd 4

 

Det nya reklamlandskapet - hur könsstereotypiskt och sexistiskt är det?

Arrangör: Dagens Media

Dag: 2/7 2018 09:00 - 09:45

Plats: Hamnplan, H204

Den 18 december 2017 gav regeringen DO i uppdrag undersöka hur utbrett problemet med könsstereotypisk och sexistisk reklam faktiskt är idag. DO ska även titta på hur väl branschens självreglerande organ Reklamombudsmannen fungerar. Vad visar utredningen så här långt, och hur nära lagstiftning är vi?

 

AI stormar in i A-kassor och myndigheter – för ökad mänsklig kontakt

Arrangör: IF Metalls a-kassa

Dag: 2/7 2018 10:30 - 11:30

Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3

Artificiell Intelligens är inte bara ett fenomen som är hett i debatten, det är redan på väg in i vardagen. Hur ser processen ut när man ska initiera hypermodern digital teknik i en organisation som är byggd på traditioner och analogt tänkande?

 

40 dagar med GDPR – hur har offentlighetsprincipen påverkats?

Arrangör: Journalistförbundet

Dag: 2/7 2018 10:00 - 10:45

Plats: Strandgatan 19

EUs nya dataskyddsförordning GDPR trädde i kraft den 25 maj 2018. Hela Myndighetssverige har arbetat intensivt för att uppfylla kraven i dataskyddsförordningen. Det finns tecken på att GDPR kommer nyttjas som skäl för att försämra offentlighetsprincipen. Hur ser vi till att det inte blir så?

 

Journalistik eller kommunikation – vad är skillnaden?

Arrangör: Sveriges Tidskrifter

Dag: 2/7 2018 10:00 - 10:45

Plats: Donnerska huset, Donners plats 1

Självständig journalistik eller ”bara” en kommunikationskanal? I Sverige finns en tradition av fristående och granskande journalistik inom våra fackförbund och medlemsorganisationer. Traditionellt har tidningarna haft en stark ställning och stor betydelse ur ett medlemsperspektiv. Men vad händer nu?

 

Statliga granskningar av den svenska reklambranschen – självreglering eller lagstiftning?

Arrangör: Dagens Media

Dag: 2/7 2018 10:00 - 10:45

Plats: Hamnplan, H204

Vad innebär de statliga utredningarna av den nya tidens reklamlandskap för annonsbranschen? Och hur sexistisk är svensk reklam egentligen? Hur ser vägen framåt ut – en fortsatt självreglering eller lagstiftning?

 

Kreativ inkluderande kommunikation – förutsättningen för överlevnad

Arrangör: Studio Flock

Dag: 2/7 2018 11:00 - 11:40

Plats: Kommendantsbacken 6, Rosa Gården

Varför ska företag och organisation jobba med inkludering? Måste vi kommunicera på ett sätt som speglar samhällets mångfald? Hur skapas grafiskt innehåll med verklighetstrogen representation och normkreativt perspektiv? Hur kan nivån på inkluderande och normkreativ visuell kommunikation höjas?

 

AI och digitalisering kräver ny kommunikation

Arrangör: Sveriges Kommunikatörer

Dag: 2/7 2018 11:00 - 12:00

Plats: Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

När det som kallas den fjärde industriella revolutionen gör sitt intåg omstöper det affärsmodeller och sättet att arbeta i många branscher. Vilka värderingar är viktiga att förmedla och hur påverkar det kommunikationen? Hur påverkas samhället, företagen och människorna?

 

Kommunikationsutmaning – hur kommunicerar vi samhällsnytta?

Arrangör: Svenska Teknik&Designföretagen

Dag: 2/7 2018 13:00 - 13:45

Plats: Almedalens Hotell, Strandvägen 8

Arkitekt- och ingenjörsföretag är en stor del av samhällsbyggandet, de bidrar bland annat till att skapa innovativa lösningar för det smarta samhället. Men hur kommuniceras värdet av det som skapas?

 

Agenda 2030 – Vilka lösningar finns? Om samverkan, kommunikation och förändrat beteende

Arrangör: Hållbar Utveckling Sverige AB, 2022 Initiative Foundation, Stockholms Läns FN Distrikt

Dag: 2/7 2018 13:45 - 15:00

Plats: Fenomenalen science center, Skeppsbron 6

År 2022 är halvvägs i Agenda 2030. Vi behöver öka takten och vi kan komma långt redan med dagens lösningar. Med bl a digitalisering kan vi nå ut och skapa engagemang som ger förändrat beteende på individnivå, organisationsnivå, en ökad samverkan för genomförandet av målen och ett samhälle för alla.

 

Vad betyder digitaliseringen av samhället för marknadsföring och kommunikation?

Arrangör: Marknadsföreningen i Stockholm, Dagens Media

Dag: 2/7 2018 15:15 - 16:00

Plats: Hamnplan, H204

I en allt mer snabbrörlig och uppkopplad värld finns fler mediekanaler än någonsin, tekniska möjligheter i form av exempelvis AI, Machine Learning, ökad mätbarhet och ett skifte där konsumenten befinner sig i förarsätet. Hur möter dagens och morgondagens marknadsförare och kommunikatörer utmaningen?

 

Relationen mellan journalister och kommunikatörer – en förtroendefråga?

Arrangör: Cision Sverige AB

Dag: 3/7 2018 09:00 - 10:00

Plats: Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

I en tid där förtroendet för journalistik och medier har sviktat på ett globalt plan aktualiseras journalistens relation med kommunikatören. Hur säkerställer medierna sin trovärdighet, vad krävs från kommunikatören och hur ser aktörerna på deras gemensamma framtid?

 

Nyheter, fakta, åsikter och influencers - de unga makthavarna

Arrangör: Almedalsbiblioteket, En läsande klass, Pressbyrån

Dag: 3/7 2018 10:00 - 10:45

Plats: Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5

Influencers har en unik direktkontakt med sina unga följare.De uttrycker åsikter som för många följare blir nyheter och fakta. Allt fler unga kan inte skilja på vad som är en åsikt och vad som är en nyhet/fakta.

 

Har politiken fått upp ögonen för den nya tidens makthavare?

Arrangör: Dagens Media

Dag: 3/7 2018 10:00 - 10:45

Plats: Hamnplan, H204

Influencernätverken fungerar som en mellanhand mellan annonsköpare och influencers. Men hur vanligt är det att politiska partier hör av sig – och hur ser nätverken på politiska samarbeten?

 

Att kommunicera i det mångkulturella Sverige. Vad ska du tänka på för att inkludera fler?

Arrangör: KAPI - mångkulturell insikt och kommunikation

Dag: 3/7 2018 10:30 - 11:00

Plats: Strandvägen, H533

Hur ska du kunna veta skillnaden mellan försäkring och Försäkringskassa om du kom från Syrien i april? Hur kan information till invandrare och nyanlända bli tillgänglig och begriplig för fler? Att förstå samhällsinformation är en demokratisk rättighet.

 

Branschglidningar och nya allianser - hur ser morgondagens mediemarknad ut?

Arrangör: Nordic Entertainment Group, Dagens industri

Dag: 3/7 2018 11:00 - 12:00

Plats: Donners plats 2

Nyheter kring konsolideringar pekar på en mediemarknad i förändring, samtidigt som den lokala konkurrensen från globala spelare ökar. Hur säkerställer vi en vital och konkurrenskraftig nordisk mediebransch med ökade investeringar i både teknik och lokalt innehåll? Vilken väg gynnar kunderna?

 

Varumärket, kommunikatören och etiken

Arrangör: Sveriges Kommunikatörer

Dag: 3/7 2018 11:00 - 12:00

Plats: Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

Kommunikatörens ansvar är att stärka varumärket. Det representerar allt större värden hos både företag och organisationer. När tilliten sjunker i samhället är det svårt att vinna förtroende hos kunder, omvärld, investerare och anställda. Hur påverkas kommunikatören och hur vägleder etiken?

 

Politisk opinionsbildning i sociala medier

Arrangör: Kantar Sifo

Dag: 3/7 2018 12:30 - 13:00

Plats: Hamnplan, H201

Många pratar om att 2018 års riksdagsval kommer att bli det första svenska Facebook-valet och att sociala medier kommer att få ett större inflytande på valresultatet än någonsin tidigare.

 

Varför alla dessa poddar?

Arrangör: Humtank

Dag: 3/7 2018 13:45 - 14:00

Plats: Hamnplan, H217

Under de senaste åren har det skett en veritabel explosion av mediaformatet podcast. Hur kommer det sig? Vilka är de teknologiska och kulturella samhällsförändringar som gjort denna utveckling möjlig, och vad får podcastexplosionen för konsekvenser?

 

Osynliga murar och blinda fläckar - varför är inkluderande kommunikation så svårt?

Arrangör: Berghs School of Communication

Dag: 3/7 2018 15:00 - 15:30

Plats: Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34

Sverige förändras. 25 procent av oss har utländsk bakgrund och en tredjedel minst en utrikesfödd förälder. Det ställer krav på vår förmåga att inkludera fler i dialog och en känsla av samhörighet. Den goda viljan är nödvändig, men inte alltid tillräcklig, för att möta den kommunikationsutmaningen.

 

Är framtidens kommunikation rörlig?

Arrangör: Resumé

Dag: 3/7 2018 15:15 - 16:00

Plats: Kronstallgränd 4

År 2020 tror man att närmare 80 procent av all digital kommunikation kommer vara rörlig. Men att skapa trovärdigt innehåll ställer krav på avsändare så hur lyckas man? Möjligheter, effekter, strategier, mätningar – hur ser utvecklingen ut?

 

Är ett hållbart företag och hållbarhetskommunikation, ett framgångsrecept eller ett nödvändigt ont?

Arrangör: Marknadsföreningen i Stockholm, Dagens Media

Dag: 3/7 2018 15:15 - 16:00

Plats: Hamnplan, H204

Mängden budskap ökar, transparensen är hög för konsumenter i medielandskapet tack vare sociala medier och graden av teknikutveckling. Vad är företagens större syfte och betydelsen för äkthet i ett varumärke? Vad är framgångsreceptet till ambassadörskap och konsten att få alla att dra åt samma håll?

 

Har vi fått fake news-panik?

Arrangör: Aftonbladet

Dag: 3/7 2018 16:00 - 16:30

Plats: Cramérgatan, H332

Flera länder inför lagstiftning, myndigheter i Sverige kraftsamlar, medier går ihop och faktagranskar. Detta trots att nästan ingen forskning kunnat visa att desinformation haft påverkan på något val. Har vi fått fake news-panik?

 

Överlever företag utan att ta ett bredare samhällsansvar?

Arrangör: Novamedia Sverige AB

Dag: 3/7 2018, 17:00-19:00

Plats: Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6, Visby

Konsumenter blir allt mer medvetna och vill i allt högre utsträckning förknippa sig med företag som visar på ett bredare ansvarstagande i samhällsfrågor. De kan snabbt informera sig om företaget är ett som de vill identifiera sig eller sympatisera med. Att grunda verksamheten i ett större syfte och en bredare samhällsroll i konkurrensen om kräsna kunder tycks vara en fördel i kampen om kunder, talanger och kapital. Varmt välkommen till ett seminarium, inklusive mingel, där vi diskuterar om företag kan överleva utan att ta ett bredare samhällsansvar.

 

Inkluderande kommunikation – en bristvara?

Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund

Dag: 3/7 2018 18:00 - 18:15

Plats: Kronstallgränd 4

Åtta procent av den svenska befolkningen är färgblinda, 1,3 miljoner har hörselnedsättningar i Sverige, två miljoner människor är utrikesfödda med andra språk och kulturer. Vi strävar efter ökad mångfald, jämlikhet och jämställdhet men hur inkluderande är vi i vår kommunikation?

 

Om hur vi skyddar vår demokrati mot informationspåverkan

Arrangör: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Dag: 4/7 2018 08:00 - 09:00

USA och flera europeiska länder har fått sina demokratiska val utsatta för informationspåverkan från främmande makt och vi kan inte utesluta att vårt svenska val kan komma att utsättas för informationspåverkan. Hur upptäcker du om din organisation är utsatt för informationspåverkan?

Plats: Klinttorget 4

 

Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik

Arrangör: Nowa Kommunikation, Novus Opinion, Resumé

Dag: 4/7 2018 08:00 - 09:00

Plats: Kronstallgränd 4

Vilka frågor snackas det om? Vem får genomslag? Och spelar det roll? Vad berättar media imorgon? Och vad kommer de att missa? Vi granskar samspelet mellan politik, media och opinion och kopplar Almedalens dagsfrågor till den långsiktiga samhällsutvecklingen. Hur mår demokratin i Sverige?

 

Så ska kommunikationsbranschen öka det politiska engagemanget och främja ett öppet Sverige

Arrangör: Dagens Media, Open Act

Dag: 4/7 2018 10:00 - 10:45

Plats: Hamnplan, H204

Hur tar vi vara på engagemang från individer att delta i valrörelsen? Hur kan vi ta ner trösklar för att mobilisera och öka politiskt engagemang? Hur kan civilsamhället och kommunikationsbranschen tillsammans kan främja ett öppet Sverige under valet 2018?

 

PEAK ALMEDALEN?

Arrangör: PRECIS

Dag: 4/7 2018 13:00

Plats: Strandgatan 20

Kommer Almedalen alltid att vara den självklara mötesplatsen för det samhällsorienterade samtalet? Hur kommer vi vilja mötas i framtiden? Kommer andra mötesplatser att växa fram på nya orter eller i andra sammanhang? Hur kommer de i så fall att se ut? Kommunikationskonsulterna har spelat en avgörande roll i utvecklingen av Almedalen från ankdamm för politiskt intresserade till den breda arena som evenemanget är idag. PR-konsulternas branschförening PRECIS bjuder därför in till ett samtal om morgondagens samhällsorienterade arenor.

 

Etisk reklam i det nya reklamlandskapet

Arrangör: Sveriges Marknadsförbund, Dagens Media

Dag: 4/7 2018 14:15 - 15:00

Plats: Hamnplan, H204

Självreglering inom reklam och marknadskommunikation är ett komplement till det lagstadgade konsumentskyddet. Det är en snabb, effektiv och kostnadsfri väg för konsumenter att klaga på reklam och få den prövad – men räcker det i ett föränderligt reklamlandskap?

 

Begriplig text - är texterna det?

Arrangör: Dyslexiförbundet

Dag: 4/7 2018 15:00 - 18:00

Plats: F-huset, Uppsala universitet, Skeppsbron 24

Alla har rätt till begriplig samhällsinformation. Hur ser det ut idag? Hur är det för personer med olika kognitiva svårigheter? Vad är det som gör texter lätta att läsa och förstå för dom?

 

Trendspaning i framtidens medie- och kommunikationslandskap

Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund

Dag: 4/7 2018 18:00 - 18:15

Plats: Kronstallgränd 4

Den nya datalagen GDPR gjorde entré i maj. En lagstiftning som påverkar alla mer eller mindre. Hur ser det ut med anpassningen i kommunikationsbranschen? Inom vilka områden krävs störst ändring?

 

Från lajkare till givare – kommunikation som engagerar och konverterar

Arrangör: Läkarmissionen, Plan International Sweden

Dag: 5/7 2018 08:00 - 09:00

Plats: Donnersgatan 6

Den digitala transformationen präglas inte bara av ett allt större brus i digitala medier och snabbföränderligt användarbeteende, det ställer också höga krav på hur ideella organisationer driver sin verksamhet för att kunna skapa engagemang kring sina frågor och samla in pengar till sin verksamhet.

 

Personlig integritet på nätet – till vilket pris?

Arrangör: Digidalen

Dag: 5/7 2018 09:30 - 10:30

Plats: Rigagränd 1

Hur kan enskildas integritet på nätet skyddas, samtidigt som organisationer behåller möjligheten att nå sina målgrupper? Om all information skyddas, hur når vi målgrupperna? Var går gränsen för konsumenten – hur mycket information om oss själva är vi beredda att ge upp för att få bättre tjänster?

 

Hur påverkas världen av vår bild av den? Styrs sociala medier av våra vanor och av rådande sanning?

Arrangör: initiativ Samutveckling!

Dag: 5/7 2018 10:30 - 12:00

Plats: S:t Hansskolan, S:t Hansgatan 32

Men är det sanningen? Filterbubblor? Vilken forskning är "rumsren" och når ut? Vilken når inte ut? Varför? Apropå bieffekter av Nya Karolinska och läkemedel? Är det officiellt godkända verkligen det bästa? Alltid? Vilka är våra förebilder? Botox-bloggare, eller sportstjärnor?

 

Vilka perspektiv får synas i svensk nyhetsmedia?

Arrangör: Journalistförbundet, Fanzingo

Dag: 5/7 2018 11:00 - 12:00

Plats: Strandgatan 19

Vad och vem får plats i nyhetsrapporteringen? Vilken medvetenhet finns hos redaktionerna? Hur påverkar bilderna dem och de platser som enbart får ensidig negativ publicitet?

 

Har kommunikatören blivit grindvakt för den granskande journalistiken?

Arrangör: Nowa Kommunikation, Resumé, Novus, KIMM, Wise Professionals, Sveriges Marknadsförbund

Dag: 5/7 2018 18:00 - 18:15

Plats: Kronstallgränd 4

I ett förändrat medielandskap – har kommunikatören blivit grindvakt för den granskande journalistiken? PR-budgeterna växer, redaktionerna krymper och allt fler går från journalist till kommunikatör inom offentlig sektor. Får vi en tillrättalagd världsbild?

 

Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik

Arrangör: Nowa Kommunikation, Novus Opinion, Resumé

Dag: 6/7 2018 08:00 - 09:00

Plats: Kronstallgränd 4

Vilka frågor snackas det om? Vem får genomslag? Och spelar det roll? Vad berättar media imorgon? Och vad kommer de att missa? Vi granskar samspelet mellan politik, media och opinion och kopplar Almedalens dagsfrågor till den långsiktiga samhällsutvecklingen. Hur mår demokratin i Sverige?


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Loading...
loader
Laddar