Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Relationsbyggande är framtidens viktigaste ledarskapsförmåga: insikterna om framtidens kommunikatör

Missade du Internetdagarna? Ingen fara! Sveriges Kommunikatörer medverkade under tisdagen med ett temaspår om kommunikationsbranschen. Under tre webbinarium bjöds det på många intressanta insikter från verkligheten med det övergripande temat framtid, från själva yrkesrollen till den kommunikativa organisationen i praktiken. Här är de viktigaste insikterna.

Kvinna med kort, svart hår sitter vid ett fönster och kolla på en padda.

Under dagens första webbinarium bjöd Sveriges Kommunikatörers VD och generalsekreterare Caroline Thunved på sina insikter gällande framtidens kommunikatörsroll.

 

  • Caroline menar att vi har klivit in i en ny tid som präglas av osäkerhet och förändring, inte minst efter pandemin som skakade om hela världen. I en sådan tid är den viktigaste förmågan att kunna bygga relationer, vilket ställer krav på egenskaper som empati och emotionell intelligens. 

 

  • Det finns även ett ökat krav på kompetensförsörjning inom branschen, som blir allt mer präglad av förändring och utveckling, speciellt inom det digitala. Caroline menar till och med att vi bör lägga ungefär en timme om dagen på kompetensutveckling.

 

  • De viktigaste kompetenserna för framtidens kommunikatörer är förändringsledning och förändringskommunikation. Caroline menar att vi ska se på förändring som en konstant rörelse – vi människor utvecklas hela tiden, och likaså gör vårt samhälle. På andra plats kommer mål och mätning, följt av kommunikationsstrategi och planering.

 

Det här är en låst artikel. Logga in nedan för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också! Artikeln innehåller också:

  • Ledarskap på distans: så ser framtidens kommunikativa ledare ut. Summering av panelsamtal med Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket, Emma Thorp, VD på Publicis Group Sweden, och Katarina Berg, HR-direktör på Spotify.

 

  • Den kommunikativa organisationen i praktiken. Mårten Lundberg, kommunikationschef på Tre delade med sig av konkreta tips och nycklar för att lyckas bygga en kommunikativ organisation i praktiken.

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem