Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Så gör du för att utveckla ett futuristiskt förhållningssätt i 4 steg:

Under corona-pandemin blev företag och organisationer över hela världen tvungna att improvisera, vilket påverkade allt från tillväxt till det dagliga arbetet. Händelsen blev ett uppvaknande – den värld vi känner kan från en dag till en annan förändras i grunden. Genom att utveckla ett futuristiskt förhållningssätt kan du ligga steget före utvecklingen.

Sammankopplade noder

Det har blivit tydligt att dagens organisationer behöver utveckla ett mer flexibelt förhållningssätt till sin verksamhet, där strategisk planering och budgetering inför framtiden kan behöva omarbetas i ett svep. Stora företag som Ford och Google har investerat i rollen futurister för att framtidssäkra sin verksamhet och guidas genom potentiella förändringar. 

 

Med ett futuristiskt förhållningssätt menas att utveckla en förståelse för oss själva och den omgivande världen. Enligt Vinnovas futurist Elliott Montgomery handlar det om mer än att kunna “se in i framtiden” – det innebär också att ständigt sträva efter framåtrörelse och utveckling. Han menar att framtiden är en fiktion som kan hjälpa oss att utforska förändring, skapa visioner och forma den allmänna diskursen.

Här är fyra tips för hur du kan arbeta för att utveckla dina framtidsspaningar, vilket kommer att hjälper dig och din organisation att ställa om. 

 

1. Omvärldsbevakning på makronivå

Ett sätt att utveckla ett futuristisk förhållningssätt är skaffa sig insikter om de globala krafter som formar vår värld. Enligt futuristen Kim Bates inkluderar detta politiska, ekonomiska, sociala, miljömässiga och teknologiska trender. Genom att utvärdera dessa kan du få viktig kunskap om vart någonstans vårt samhälle är påväg.

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • 3 ytterligare tips för att utveckla ett futuristiskt förhållningssätt 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem