Lär av Trump - tre saker att ta efter för dig som driver organisationens närvaro i sociala medier

Publicerad: 28 aug 2017

I helgen berättade Aftonbladet om hur Donald Trumps presidentvalskampanj använde sig av sociala medier och framförallt Facebook, Twitter och Instagram inte bara för att få väljarbasen att rösta, utan dessutom få Hillarysupportrar att låta bli. Hur skrämmande man än kan tycka att det är att data om personligheter, etnicitet med mera lagras och används i politiska syften så var det samtidigt slående att många av de strategier och taktiker som kampanjen använde är väl kända möjligheter som erbjuds alla marknadsförare av de sociala techgiganternas plattformar. Så vad kan vi som sociala medieansvariga, kommunikatörer och marknadsförare lära oss av Trumpkampanjen?

Hitta din målgrupp

En av nycklarna till att skapa engagerande innehåll är att rätt personer ser det. Använd alla tillgängliga datapunkter för att hitta en tydlig målgrupp. Det kan vara profiler från era egna kanaler som e-postlistor och webbplatsbesökare med hjälp av till exempel en Facebookpixel. Det kan också vara data om ålder, kön, intressen och annat som definierar din målgrupp som kommer från plattformarnas egna databaser. Ju tydligare definierad målgrupp desto enklare blir det att skapa engagemang kring ett specifikt ämne. Det blir dessutom billigare att nå en avgränsad målgrupp än den stora massan.

Tänk på att:
  • Identifiera målgruppen: vem är det du vänder dig till?
  • Nöj dig inte med att konstatera att målgruppen är "de som följer oss" utan ta reda på ålder, intressen och gör gärna en persona.
  • Kartlägg din målgrupp. Ta del av profiler, innehållet i intressegrupper där de är verksamma med mera och gör en analys där du inte är rädd för att dra slutsatser.
  • Kombinera flera datakällor, både dina egna och andras. Till exempel e-postlistor eller webbplatsbesökare med Facebooks styrning på ålder, kön och geografi.

Kreativitetens comeback - hitta innehåll som man kan engagera sig i

Att det inte går att få organisk spridning på sociala medier är en osanning som sprids av både nätverksägare och mediebyråer. Därmed inte sagt att det är enkelt att skapa innehåll som syns utanför den närmsta fanskaran. Det handlar såklart om att skapa något som är tillräckligt intressant för målgruppen man vill nå och som de vill dela och kommentera.

Genom att tydligt göra din hemläxa, identifiera målgruppen och fundera över vad du kan tillföra kan du nå långt utanför din egen fan-krets. Och arbetet ska börja utifrån och gå inåt, absolut inte tvärtom.

Tänk på att:
  • Återigen - kartlägg din målgrupp och ta del av profiler samt innehåll i intressegrupper där de är verksamma. Gör sedan en analys där du inte är rädd för att dra slutsatser. Vad kan engagera dem?
  • Lägg tid på att kreativt ta fram innehållsidéer som du kan använda i kommunnikationen. Vänta inte på innehåll som "ska publiceras" utan tänk på att dina målgrupper i sociala medier behöver underhållas även när det inte finns något innehåll som dina kolleger vill att du ska publicera.
  • Fundera på hur du kan engagera fler i organisationen genom att hitta uppslag till statusar, ta foton eller filma när det händer.
  • Fundera över just din målgrupps drivkrafter på sociala medier. Vad kan driva dem att vilja dela ett inlägg? Vad vill de säga sin mening om? Vad reagerar de på?

Låt datan visa vägen

När kommunikationen sker digitalt får du datan att följa upp utfallet in i minsta detalj. Facebooks kampanjuppföljning ger dig fler än 200 mätpunkter för att utvärdera dina annonser och din målgrupp och visst känns det överväldigande? Men vinnaren under kommande år är de som lyckas använda datan till att fatta både strategiska och taktiska beslut. Dags att som kommunikatör bli vän med både siffror och tunga exceldokument.

Tänk på att:
  • Lägg tid på att identifiera mätpunkter som är relevanta för din organisations syften.
  • Ta hjälp om det behövs. 
  • Bättre att agera än att bara rapportera - se till att du vet hur du ska använda siffrorrna. 
  • Utnyttja möjligheten att A/B-testa ditt sponsrade innehåll maximalt.
  • Testa flera varianter av samma annons för att se vad som fungerar bäst och använd datan för att fatta beslut.

Annonsera OCH arbeta organiskt - låt det ena befrukta det andra

Den bästa effekten av dina insatser i sociala medier får du i allmänhet genom att kombinera organisk kommunikation med alla de fantastiska möjligheter som finns i att hitta exakta målgrupper med hjälp av annonseringsfunktioner på Facebook,Twitter och andra plattformar. Engagerande innehåll är bättre att satsa annonspengar på. Och omvänt, om du vet mycket om målgruppen och tvingas tänka exakt på vilka du ska prata med, är det lättare att anpassa budskapet så att det engagerar dem.

Vill du ha mer inspiration?

Den 26 september anordnas sociala medier-konferensen Someday på Färgfabriken i Stockholm. Där berättar Livsrustkammaren hur man ständigt hittar engagerande innehåll, KIT delar med sig av vad de lärt sig om att framgångsrikt berätta en historia, Ving om hur man använder video och Jesper Åström ger sina bästa tips om hur man som organisation hanterar trenden dark social, det vill säga att kommunikation flyttar in i meddelandetjänster där man inte ser den.

Dessutom får du tips av Geeohsnap, en av de största internationella Snapchatstjärnorna, lyssna till hur Svenska Kyrkan skapar en kyrka på nätet och Malmö Stad som berättar hur de hanterar den hårda tonen i sociala medier.

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer får du 20 procent rabatt på biljettpriset. Ange koden "svekom" när du bokar din biljett. Passa på att köp din biljett till Early bird-pris senast 6 september. Mer information på www.socialmediaday.se


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

loader
Laddar