lucka11 sabina rasiwala

Lucka 11

Publicerad: 10 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Vi börjar se en politisk effekt av de filterbubblor, och allt mer slutna medieflöden vi befinner oss i. Pressfriheten inskränks i allt fler länder, i Turkiet har 170 medier stängts ned och journalister fängslas. Samtidigt blomstrar kreativiteten inom berättandet och nya spännande digitala plattformar och format som musical.ly och explanatories kläcktes. Dubbelt, kan man sammanfatta det som.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017? 

–Den rörliga bilden är fortsatt i fokus, autostarten blir default. Det ska bli intressant att följa diskussionen om ”sanningen”. Kan man säga vad som helst? Hur blev ”sanningen” en åsikt? Jag tror och hoppas på att medieträningar kommer att utvecklas på ett positivt sätt som en effekt av detta.

Du medverkade på Sveriges Kommunikatörers seminarium ”Så bygger du ett digitalt varumärke” under Almedalsveckan. Vad är SVT:s nästa steg för att ytterligare stärka ett redan starkt digitalt varumärke? 

–Vi har under året arbetat med dialogen i vår Tittarservice och på våra sociala mediekonton. Vi har byggt om organisationen bakom, förändrat tonläget, fördjupat samtalen. Jag är så stolt över att det arbetet ger publiken snabba, kloka  och varma svar i en allt mer ostörd miljö. Vi uppdaterar också SVT:s visuella identitet, som från och med nu bygger på rörlig bild och navigation. 

Vad tycker du om valet av Sanna Nielsen som julvärd?

–Åh, vi är alla bortskämda som får dela julafton med Sanna Nielsen.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året.

loader
Laddar