12 ann jonsson lindstrom

Lucka 12 - Ann Jönsson Lindström

Publicerad: 12 dec 2018

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
–Många spännande saker, men om jag ska välja något noterar jag med glädje att lyssnandet kommit upp på agendan. Forskningsprojektet ”Kommunikativa organisationer” släppte under året en rapport om kommunikationsklimat som verksamhetskritisk resurs.  De lyfter vikten av den interpersonella kommunikationen och inte minst samtalens betydelse för att skapa såväl resultat som trygghet i våra olika gruppkonstellationer. Att ställa rätt frågor är viktigt, men minst lika viktigt är att sedan lyssna på riktigt och för att förstå. Lyssnandet är också en riktig supermetod för att bygga tillit och förtroende. Det gäller både i enskilda relationer och när vi jobbar med många. Inom det senare området tycker jag att man som kommunikatör ska ha ögonen på professor Jim Macnamara som var på Stockholmsbesök tidigare i år. Han har forskat i och använt metoder för att lyssna på många genom att ta hjälp av AI för att fånga upp det som verkligen är viktigt för organisationer att ha koll på. Det handlar bland annat om fånga upp viktiga trådar i den dialog som förs i kontakter med kunder och medborgare. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
–I takt med att allt blir alltmer digitalt och vi inte vet om det är människor eller maskiner vi pratar med, tror jag att det mänskliga mötet kommer att uppvärderas. Bort med meningslösa möten, fokus på samtal och samverkan på riktigt. Förmågan att ställa rätt fråga i rätt sammanhang blir en allt viktigare kompetens. Jag hör också allt oftare uttrycket ”kommunikatören som pedagog”. Vi behöver hjälpa våra organisationer att förstå och få redskap för att alla ska kunna bli strategiska i sin kommunikation, oavsett om man är chef eller sitter i kundtjänst. Förmågan att kunna coacha och facilitera som kommunikatör börjar bli alltmer efterfrågad, till det behöver vi koppla pedagogisk förmåga. Den goda nyheten är att allt detta jobbar de flesta kommunikatörer redan med i dag, fast ofta lite omedvetet. Jag tänker att vi behöver göra det lite mer strategiskt och dessutom fylla på vår metod- och verktygslåda med modern pedagogik som tar hjälp av senaste kunskapen om hur inlärning och våra hjärnor fungerar.

Du driver kursen om coachande kommunikation som bland annat handlar om hur man anpassar kommunikationen för att nå sina mål. Varför är denna form av kommunikation så viktig? 
–Coachning är en suverän samtalsmetod som hjälper till att se olika perspektiv, hitta lösningar, motivation och ibland en och annan insikt. Den ger struktur och använder känslor i en bra kombination. Båda behövs för att det ska bli verkstad. Allt fler känner till och kan grunderna, nu handlar det om att översätta och använda verktygen och det coachande förhållningssättet i sin vardag som kommunikatör. Både för att coacha sig själv, sina kommunikatörskollegor och de man ska stötta i kommunikation. För att verkligen se kraften i denna metod räcker det inte med att läsa teori, utan framför allt behöver man träna, lära sig att anpassa sin kommunikation och sitt beteende och få och utbyta tips, råd och erfarenheter med andra kommunikatörer. Allt i syfte att för hur utveckla och medvetet använda metoden för att lösa problem och för att smidigare nå sina och organisationens mål.

Vad är ditt bästa tips till ledare eller kommunikatörer som vill bli bättre på att motivera sig själv och andra?
–Ställa sig frågan ”varför” oftare. Inte bara en gång, utan både två, tre och fyra gånger.  Då brukar man  kunna nå kärnan i sitt driv. Viktigt att komma ihåg att våra ”varför” kan se olika ut, men så länge vi är överens om vart vi ska och vad vi vill uppnå så är det helt ok att ha olika drivkrafter.  

Vilket är ditt favoritjulgodis?
–Flødebollar från Summerbird, provsmakade och inhandlade i deras chokladbutik i Köpenhamn.

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar