lucka12 robert kalinagil

Lucka 12

Publicerad: 12 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

– Inom sociala medier och digital kommunikation som jag jobbar med minns jag flera dåligt genomförda influencer-kampanjer och företag som Grand Hotel i Stockholm och Bok & Biblioteksmässan i Göteborg som inte har tänkt ut vad man står för. Det gör att man skapar dålig kommunikation som inte står sig när det blåser. Sen tycker jag också att det är roligt att kanaler som Snapchat under året har visat att det går att göra högkvalitativt journalistiskt innehåll på en plattform där alla unga är.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

– Jag ser att företag och organisationer som ökar sitt fokus på kunden genom att låta kundtjänst ta både plats och kosta pengar vinner andelar. Det är också viktigare än någonsin att skapa nytta, både med sin produkt och sin kommunikation. Det kan vara att man bjuder på underhållning, lär ut eller bara är en perfekt partner som skapar avkopplande innehåll.

Hur kommer användningen av sociala medier utvecklas 2017?

– Jag tror att fler företag och organisationer går från att göra ett helt okej jobb i sociala medier till att verkligen göra bra saker för sin målgrupp. Fler duktiga digitala kommunikatörer utbildas och börjar komma ut i arbetslivet och har under 2017 börjat få bra erfarenhet, här finns det många som börjar bli mer eftertraktade och som även kan göra ett väldigt bra jobb.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

loader
Laddar