ingvorlucka13

Lucka 13

Publicerad: 12 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Den digitala kommunikationen har mer eller mindre tagit över. Tryckt material är ett komplement i högre grad. Kommunikationsplaner har ett helt annat utseende jämfört med för några år sedan.

–2016 präglas av utmaningen att nå fram viralt, där ett av målen är att styra trafik till egna digitala kanaler där Facebook börjar konkurrera ut hemsidan. Content marketing blir allt viktigare.

I början av året vann du och Kvinnokliniken Stora Kommunikatörspriset i kategorin bästa kommunikation (offentlig organisation). Hur har utnämningen påverkat dig och Kvinnokliniken på Danderyds Sjukhus?

–Det viktigaste är att satsningen betytt någonting för de som lyssnat på podden. Att oroliga, blivande föräldrar har fått svar på sina frågor och förhoppningsvis blivit tryggare inför den kanske största händelsen i livet.

–Själv är jag omtumlad och hedrad av utmärkelsen. Det finaste erkännandet jag fått under mina 35 år som kommunikatör.

–På Kvinnokliniken är de stolta och glada förstås, men deras främsta fokus är att ge bästa möjliga vård, där kommunikation är en viktig del.

Föda barn – en podd om graviditet, förlossning och eftervård har varit en stor succé. Varför tror du att den har varit så populär?

–Jag vill gärna tro att den fyller ett behov hos målgruppen. Oroliga blivande föräldrar är informationssökande och tyvärr finns det mycket desinformation och ”skrämselpropaganda” i media, inte minst på nätet. Ambitionen hos Föda barn är att vara en motvikt till det, genom att förmedla det medicinska perspektivet utan att överdriva eller försköna. Och som en bonus bjuda på kändisars förlossningsberättelser som alla verkar älska att lyssna till, och de själva gillar att berätta om.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Den digitala utvecklingen kommer att fortsätta och utmaningen att nå fram med sina budskap kommer att bli mycket tuffare. Man kommer att söka mer dialog med sina målgrupper – de som vågar – och storytelling i olika former kommer att utvecklas. Målet kan vara att bli en ”snackis” i den virala världen. Man kommer att rikta sina insatser till mer specifika och ibland snäva målgrupper. Uppföljning, där man mäter resultat, blir allt viktigare.

  


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

loader
Laddar