17 evelina jorhov

Lucka 17 - Evelina Jörhov

Publicerad: 17 dec 2018

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
–Ur ett sökperspektiv så har röstsöket verkligen exploderat i år, mycket på grund av den svenska lanseringen av Google Assistant. Många har känt sig stressade och inte vetat hur de ska anpassa sig. Men jag tycker att den spännande tiden för röstsöket är framför oss. Nu har vi alla smält idéen och förstått grundprinciperna, det är nu som innovationen och insamlandet av data verkligen kan börja så att vi kan vara förberedda när det smäller på riktigt. 

Varför är SEO och SEM viktigt och hur kan kommunikatören använda sig av det?
–Söket är traditionellt starkast i lower-funnel men ska inte bara ses som en kanal för transaktion, utan är en del av köpresan från kännedom, till övervägande, transaktion och lojalitet. Lär känna era kunders behov, intressen och språk genom sökordsdata för att lägga en datadriven sökstrategi och budget utefter det. Söket bör vara en självklar del av alla marknadsföringsstrategier då den kompletterar och stöttar andra kanaler. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
–Desto mer vi visar upp vår person och ståndpunkter genom sociala medier kommer även de varumärken som vi associerar oss med blir viktigare. Från att inte varit så lojala mot varumärken och tagit det erbjudandet eller modellen som passar just då, så kommer vi att se varumärken som en del av den vi är. Företagets grundvärderingar så som miljövänlig, djurvänligt etc. reflekterar oss som personer. De varumärken vi väljer att associeras med, visar vem vi är. Så jag tror att varumärkens profilering kommer att bli en tilltagande trend under nästa år och framöver.  

Hur kommer du fira jul i år? 
–Jag kommer att åka ner till familjen i Malmö och njuta av ledigheten, läsa mängder av böcker och äta ett välfyllt vegetariskt julbord. 


 I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar