lucka18 peder fjallstrom

Lucka 18

Publicerad: 18 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–I stort känns det som cirka hela världen slutade bry sig om fakta. Nån smart jag känner pratar om bumperstickersamhället. Om man inte kan svara på en skitkomplex fråga med en soundbite är det ingen som lyssar. Kanske att detta gäller för kommersiell kommunikation också? Orkar nån bry sig om nåt som inte är en kattvideo?

–Just för oss som rör oss på Internet känns det som det överlag blev mindre reklam och mer funktion, vilket jag välkomnar.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Fler överraskar kunder och användare med att finnas där de finns. För guds skull, gör inte en app med en AI-assistent i. Gör en funktionell bott på Facebook Messenger, i Musically eller i liksom varför inte i Swish. Skäm bort användaren med att kommunicera där de redan är. Människor har idag en väldig mängd kontexter och det är jobbigt att behöva switcha mellan dessa.

–Även, functional marketing som komplement till content marketing. Gör en tjänst användare vill ha och smacka på en Powered By.

I juni medverkade du på vårt seminarium ”After work: Botar, Snapchat, VR, IoT, AR – ?#@*&%!” och svarade på frågor från våra medlemmar om digital kommunikation. Vad är det vanligaste kommunikatörer behöver hjälp med när de kontaktar din byrå?

–Hur ska vi få folk att bry sig, är faktiskt en vanlig ingång. Eller så behöver man hjälp att förenkla ett flöde. När tjänster som Uber skickar en bil efter 1 klick är användare bortskämda med att saker ska vara sjukt enkla.

Kommer du att kolla på Kalle Anka på julafton?

–Alltså jag är ju ingen traditionsmänniska men det blir väl ingen jul utan Kalle.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

loader
Laddar