lucka1 azita shariati

Lucka 1

Publicerad: 1 dec 2016

Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Det är poddarnas genombrott.  De följer den nischade trenden som finns inom många områden. Vi vill inte ha lite av allt, utan fördjupa oss i det vi redan är intresserade av.

–Inom sociala medier ser jag två huvudkategorier från företagsperspektiv: De som tycker att sociala medier är det mest självklara och bästa som finns, och de som undrar hur de ska få affärsnytta genom dem. Det finns en vilsenhet. Det har lagts ut oerhört många bilder i de sociala medierna under 2016. Frågan är hur många som tittar på dem, känner något och agerar? Traditionell reklam har dömts ut flera gånger men verkar fortfarande fungera för vissa. Den är långt ifrån borta även om mycket har flyttats över till den digitala världen. Google och Facebook sitter på enorma informationsbanker och jobbar på att bli bättre på att rikta reklam till oss utan att vi uppfattar det som spam.

I maj utsågs du till nummer ett på Resumés lista över Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Hur har utnämningen påverkat dig? 

–Det har påverkat mig mer än vad många kanske tror. För 28 år sedan kunde jag inte ett enda ord svenska och visste ingenting om Sverige och svenskarna. När jag fick utmärkelsen fick jag en känsla av att allt är möjligt. Jag blev överraskad och glad. Det blev ett kvitto på att vi når ut med våra värderingar och hur vi arbetar med dem, och det gäller inte bara mig. Jag har många medarbetare som säger samma sak i olika sammanhang.

–Kunder och arbetssökande som kommer till oss idag vet vilka vi är och vänder sig till och med till oss för att de uppskattar det vi står för. Den interna stoltheten har vuxit och det känns väldigt bra.

Du talar ofta om hur jämställdhet och mångfald bidrar till ökad tillväxt samt bättre resultat. Hur tycker du kommunikationsbranschen kan bli bättre på mångfald? 

–Rent generellt handlar det om att spegla den värld man verkar i, att förstå sina målgrupper. I Sverige är var femte person född utomlands, ungefär lika många har någon funktionsnedsättning, här bor människor i alla åldrar och med olika sexuell läggning och så vidare. Det kan vara en god idé att lyfta blicken och fundera över hur medarbetarnas sammansättning stämmer överens med detta och hur det påverkar resultatet på det man gör.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Förväntningar på transparens och det otåliga väntandet på snabba svar medför att kommunikationsavdelningarna växer.  SEO blir allt viktigare. Jag tror att användningen av rörlig bild kommer att öka både i intern och extern kommunikation.

–Alexander Bard pratar om att vi är inne i en enorm omställning där det finns ett digitalt utanförskap. Han pratar om att social intelligens är helt avgörande framöver. De som är duktiga på att nätverka sitter på en viktig nyckel. Jag tror att det ligger mycket i det och det kommer att visa sig redan under 2017.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året. 

loader
Laddar