lucka20 marcus thomasfolk

Lucka 20

Publicerad: 20 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Tyvärr ser vi en trend där felaktiga budskap får snabb spridning. Det kan förklaras både av sämre resurser på redaktionerna och sociala mediers växande roll. Följden är att många kommunikatörer får ägna mycket tid åt att korrigera rena missuppfattningar.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Vi kommer nog att få se hur gränserna mellan köpt och icke-köpt kommunikation fortsätter att suddas ut. Om det är bra eller dåligt kan man fundera över, men helt klart skapar det nya möjligheter för spridning av kommunikation.

Du medverkade på Sveriges Kommunikatörers seminarium "Kriskommunikation – att tackla en kris och återta förtroendet efteråt" under Almedalsveckan och berättade om Volkswagens kommunikations under utsläppskrisen. Vilka lärdomar tar du med dig från krisarbetet?

–Hur viktigt det är att hitta rätt balans mellan snabbhet och tydlighet. Alltför snabba svar som visar sig vara felaktiga är förstås mindre lyckade samtidigt som medias tålamod blivit allt kortare. Det är helt klart en utmaning särskilt när det handlar om en komplex fråga.

Vad önskar du dig i julklapp?

–Glada barn, snö och riktig julstämning. Det räcker långt för mig!


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

 

loader
Laddar