lucka21 maria westman

Lucka 21

Publicerad: 21 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Det pågår en spännande omstöpning av vårt kommunikationslandskap, nu när digitaliseringen är i full gång, det utmärker såklart kommunikationsåret. Mottagarna ställer högre krav på vår kommunikation, den ska vara relevant och tillgänglig här och nu. För avsändaren så är också branschglidningen mellan köpta, egna och förtjänade medier påtaglig. Det har blivit en annan mediemix att förhålla sig till i det digitala landskapet och de tidigare uppdelningarna kan man inte alltid utgå ifrån.

–Vidare så har jag noterat under året, och också jobbat mycket med, ett behov av utveckling av kompetenser, organisationer och arbetssätt. Detta ger en något mer ödmjuk bild av att förändring tar tid och behöver förankras i affären. Ett företags grundbudskap och affär behöver återigen befästas och deklareras i den digitala anstormningen.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Förhoppningsvis fortsätter inriktningen med att förankra kommunikationen och organisationen gentemot sin affär. Jag ser också att internkommunikation och externkommunikation fortsätter att flätas samman. Anställda blir ambassadörer och tydligare varumärkesbärare, framförallt i de digitala kanalerna.

–Eftersom jag gärna talar varmt om content marketing så är relevans nödvändigt. Du måste vara relevant – tänk igenom vad och hur du kommunicerar; målgruppen måste uppleva innehållet relevant, annars överger de dig.

–På en kreativ översiktlig nivå så tror jag mycket på att ”aktivera sinnena”. Därför kommer trenden att fortsätta med VR, rörligt och ljud. Alla sinnen vill bli triggade och upplevelsen för målgruppen blir mer total.

Du var med och arrangerade ett seminarium med Sveriges Kommunikatörer i Almedalen om den digitala transformationen. Vad är ditt bästa tips till organisationer som vill följa med i den digitala utvecklingen?

–Ja, i samband med att HejDigitalt! och Sveriges Kommunikatörer anordnade ett seminarium tillsammans. Vi fokuserade på hur kommunikatören bör ta ledningen över digitaliseringen. Hur viktigt det är att vara vägledande i den förändring som pågår. Och detta är ju en utav de viktigaste delarna för att hänga med i den digitala utvecklingen: att ta kommandot, att ta lead på frågorna – inte sitta och vänta. Kommunikationens roll i den digitala utvecklingen är essentiell.

–Ett annat tips för att hänga med i den digitala utvecklingen är att sätta igång och testa. Nu när digitala strategier äntligen verkar ha fått fäste och ledningsgrupper satt okej på digital utveckling, så måste aktivitet ske. Nu är det dags att gå in i fasen ”göra”!

Hur gör du för att följa med i den digitala utvecklingen?

–Genom mitt nätverk – branschkollegor, kunder och samarbetspartners. Jag lyssnar på vad de har för utmaningar och vad de fokuserar på, där får jag bäst koll på marknadens behov. Jag ser det också som ett privilegium att få jobba med utbildningar, där tvingas jag vara uppdaterad. Sedan iakttar jag den yngre generationen, testar själv, läser branschmedia och kollar youtube.

Vad tror du blir årets julklapp?

–En kram hoppas jag. Helst en analog! Annars funkar en digital kram. Och jag passar på att skicka en kram här! Kram, och god jul!


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

 

loader
Laddar