Lucka 22

Publicerad: 21 dec 2016

Foto: Pontus Rudolfson

Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Ökat brus och ökad frustration över att inte kunna ha koll överallt där det kommuniceras, till exempel i sociala medier. Vilket ibland leder till en kanske sund reaktion att ställa sig utanför ett tag och inte bry sig. Tyvärr ser jag också en ökad polarisering, där vi alltmer väljer att ta till oss de budskap som stämmer med vår egen uppfattning. Detta minskar i förlängningen vår förmåga att respektera olika uppfattningar och att finna gemensamma lösningar.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Mer fokus på att målgrupperna ska uppleva nytta i det kommunicerade. Och med det följer ett ökat intresse för hur vi människor fungerar, hur våra hjärnor sållar i bruset.

Du har under året föreläst om hur man utformar kommunikationsstrategier utifrån forskning om hjärnan. Vad kan kommunikatörer lära av modern hjärnforskning?

–Till exempel att det är vetenskapligt belagt att vi behöver kommunicera både fakta och känsla för att åstadkomma attityd- eller beteendeförändring. Neurologen Donald Calne säger "Den viktiga skillnaden mellan förnuft och känsla, är att förnuft leder till slutsatser och känsla leder till handling". 

–Vi kan också lära oss hur vi behöver kommunicera för att minska känslan av hot när saker ska göras på nya sätt. Och hur vi optimerar våra målgruppers möjlighet att använda hela sin hjärnkapacitet.

Hur firar du jul?

–Det blir en förhoppningsvis stillsam och avkopplande jul med familjen. Kanske också en tur till Riga i mellandagarna. Riga hävdar att julgranen uppfanns i Lettland. Jag är inte så övertygad om det, men det är ett kul sätt att sticka ut i varumärkeskommunikationen.

–I mellandagarna kommer jag även arbeta med att förbereda min och Gunilla Kellers kurs Att kommunicera med hjärnan som partner som vi genomför i samarbete med Sveriges Kommunikatörer. 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

 

Loading...
loader
Laddar