lucka2 johan eriksson

Lucka 2

Publicerad: 1 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Just nu är jag lite kluven. Dels tycker jag det varit ett riktigt inspirerande år för oss kommunikatörer med många fantastiska kampanjer. Samtidigt har vi sett generella utmaningar med såväl tonfall som trovärdighet i både traditionella och sociala medier kring exempelvis Brexit och USA-valet.

–Men totalt sett så känns det som att det går åt rätt håll, med än mer fokus på att försöka lösa riktiga problem och addera reella värden för människor och de samhällen vi lever i, istället för att hålla på med kortsiktiga kommunikativa fyrverkerier. Något annat utmärkande är att vi, företag och våra byråer, behöver lägga ned mer arbete på att identifiera rätt insikter så att vår kommunikation kan bli än mer relevant för människor.

I början av året vann du och Trygg-Hansa Stora Kommunikatörspriset i kategorin bästa kommunikation (näringsliv). Utöver det utnämndes du även till en av Resumés 150 Super Kommunikatörer. Hur har dessa utnämningar påverkat dig?

–Personligen är jag mest stolt över att jag hade modet att driva igenom en kampanj som "Don't drink and dive" och det känns så klart fantastiskt hedrande att få erkännanden både i Sverige och internationellt för något man tror så mycket på - att genom rätt sorts kommunikation göra skillnad för människor och försöka skapa positiva värden i samhället. Men kampanjerna var lagarbeten med mitt team och med vår byrå, Prime, så jag ser det mer som teamets framgångar. Sen är det skönt att ha små barn som struntar i allt vad priser heter och ser diplomen som sina tavlor och Cannes-lejonet som världens tyngsta leksak.

Du har nu börjat som kommunikationschef för den svenska bankverksamheten inom Swedbank. Vilka erfarenheter tar du med dig från Trygg-Hansa och väntar det några nya spännande kampanjer?

–Ja, efter femton år inom Trygg-Hansa-koncernen var det dags för nya utmaningar och det känns redan enormt bra här på Swedbank. Ett fantastiskt varumärke med stor potential. Jag tar naturligtvis med mig en hel del lärdomar, både från åren i Sverige och de år jag arbetade internationellt. Styrkan i att mixa strategisk varumärkeskommunikation med taktisk kommunikation och att våga prioritera. Att alltid försöka skapa värde för mottagaren, och att varje enskilt kundmöte aldrig har varit viktigare än nu. Det finns många väldigt duktiga kommunikatörer och marknadsförare här på Swedbank och tillsammans med vår byrå, Forsman & Bodenfors, har vi riktigt bra saker på gång.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Självfallet en fortsatt mängd digitala innovationer, men även en ökad samhällsrelevans, i många kommunikativa lösningar. Vi ser fler och fler samhällsproblem som löses, helt eller i alla fall delvis, med hjälp av kreativ kommunikation. Allt från kommunikation som tar sig an allvarliga sjukdomar, till de som utmanar samhällsutmaningar i stort med plast i haven och luftföroreningar. Det känns mer och mer som att företag tar ett större och större ansvar i samhället, som exempelvis IKEA, Volvo och Swedbank, vilket jag tror är helt nödvändigt. Jag hoppas verkligen värdeskapande kommunikation är en trend som är här för att stanna. För evigt.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året. 

loader
Laddar