Lucka 3

Publicerad: 2 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Jag som marknadsföringsstudent tycker att kommunikationsåret 2016 främst utmärks av digitaliseringen. Återigen har fokus legat på sociala plattformar så som Facebook och Google men också LinkedIn – som ökat i popularitet. En trend i år är dock att mycket kommunikation har flyttats till mer privata plattformar så som apparna Messenger och Snapchat. Denna trend har i sin tur påverkat marknadsföringen – företag använder sig mer och mer av exempelvis bloggare för att nå ut med sina produkter och budskap direkt till kunden genom appar som just Snapschat. Detta är en del av det som kallas "influence marketing". De stora sociala plattformarna är fortfarande viktiga, men den direkta kontakten som sker i de mer privata plattformarna är en intressant utveckling. Denna utveckling tror jag kommer hålla i sig och det ska bli intressant att se hur företag kommer ta sig an den på sikt. 

–Content marketing är en annan trend som jag tycker utmärker 2016. Detta har varit viktigt för företag under en lång tid, men jag har stött på uttrycket väldigt mycket i år. Troligtvis är det så att innehållet i kommunikationen och marknadsföringen blir allt viktigare eftersom all "skräp-reklam" inte ger lika mycket pay off längre. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Digitaliseringen tror jag kommer vara i fortsatt fokus under 2017. De stora plattformarna kommer influera de kommande trenderna och öppna nya marknadsförings- och kommunikationsverktyg. Exempelvis har Google smygstartat "Shop the Look".  Det fungerar ungefär så här: jag googlar "green dress" och får då upp bilder på olika bloggare, kändisar och retails med gröna klänningar. Därefter kan jag klicka på den gröna klänning som jag tycker är snyggast och få möjlighet att köpa just den. Det är ett exempel på en eventuell ny trend 2017- att använda Big Data tillsammans med influence marketing. 

– Smarttelefonen är idag ett av de största kommunikationsverktygen - exempelvis sker 50 procent av alla sökningar och 91 procent av all facebookanvändning via mobilen, enligt Smart insights 2016. Företagen har tagit vara på den utvecklingen och så gott som alla företag är idag "mobilvänliga". Dock tror jag att en trend 2017 är en fortsatt utveckling av kommunikationen och marknadsföringen via mobilen. Dels via "artificial intelligence" som utvecklas alltmer – speciellt nu när Google släppt sin nya smarttelefon och sin nya "Google Assistent". Dock tror jag det är viktigt att inte lägga allt för mycket fokus på mobilen då många i vår generation också har en dator eller surfplatta utöver mobilen. Mobilen används för sociala medier och skvaller medan datorn tenderar att uppfylla den viktiga köpfunktionen – det är den vi handlar med. En trend 2017 kan således bli nya strategier som inkluderar denna "multiplatform majority" – den stora skaran som använder sig av både mobil, dator och surfplatta.

Vilka tips har du till studenter som vill utöka sin kunskap eller samla på sig erfarenhet utanför föreläsningssalens väggar?

– Personligen har jag fått minst lika mycket nytta av att ha engagerat mig utanför skolan som i föreläsningssalarna och det rekommenderar jag alla studenter att så tidigt som möjligt försöka göra. Ni kan börja med att vara aktiva i er studentkår, försöka få ett deltidsjobb eller göra som jag, försöka bli en studentambassadör för ett nätverk som Sveriges Kommunikatörer. Jag vill tipsa er om att vända er till era professorer och lärare. Det var så jag fick mitt studentambassadörsuppdrag. I Ekonomihögskolan tror man att själva universitetet i sig inte kan bidra med så mycket utanför skolvärlden, men jag har både fått ett jobbuppdrag genom skolan och nu även kontakten med Sveriges Kommunikatörer. Sedan tror jag att volontäruppdrag inte är lika populära och således lite enklare att få. Tro på er själva och ta chansen! 

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året. 

Loading...
loader
Laddar