lucka5 silvia ernhagen2

Lucka 5

Publicerad: 2 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–För Bris har 2016 handlat mycket om att komma fram till hur vi når ut bäst till vår målgrupp: unga under 18 år. Att annonsera som vanligt fungerar inte. Vi måste hitta nya vägar att nå unga som numera rör sig snabbt mellan olika digitala plattformar. Det är något som jag tycker mig se att många brottas med. Att vi som ska producera har svårt att hänga med och arbeta tillräckligt snabbt. Bris har sedan många år jobbat med influencers, till exempel med vår idolkortskampanj. Den har nu gått från att vara helt analog med fysiska idolkort till att bli allt mer digital. Våra idoler har många följare i sina kanaler och med hjälp av dem har vi nått ut bättre än någonsin. Själva budskapen blir också viktigare. Vi ser att det är när vi kopplar ihop den personliga berättelsen med rättigheter som engagemanget blir som störst och att det är just kommunikationen som blir intressant, inte informationen som kommer från organisationen. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Mycket kommer att fortsätta handla om hur vi når ut bäst och smartast i digitala kanaler. Att hitta koncept som inte bara är roliga och coola utan som också medför nytta för målgruppen. På Bris jobbar vi mycket med att kombinera kommunikation med produktutveckling. Vi måste kunna erbjuda enkelt digitalt stöd och kommunikation till unga på de plattformar där de befinner sig. Jag tror att det gäller för de flesta, att hitta själva nyttan med det som utvecklas, inte bara att finnas digitalt utan att också producera innehåll som ger målgruppen det de söker. Vi måste vara genuina, öppna för att kommunicera med målgruppen och leverera intressant innehåll helt enkelt.  På Bris kommer vi att arbeta allt mer med att involvera målgruppen i framtagningen av vår kommunikation och våra erbjudanden.  

Kommunikatörsrollen förändras – kommunikatören förväntas idag vara digitalt skicklig och affärs- och verksamhetsorienterad. Vad tror du kommer förväntas av kommunikatören år 2017?

–Jag tror att kommunikatörer måste vara modiga. Vi behöver våga pusha våra organisationer till en gräns där det kan kännas lite läskigt och samtidigt tänka att vi måste våga prova nya saker. Vad är det värsta som kan hända? Våga testa, hämta hem och förfina, det tror jag är oerhört viktigt för att ha möjlighet att vara med i den utveckling som vi nu ser inom vårt område. 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året. 

 

loader
Laddar