–2016 har fortsatt med än fler kanaler, än fler möjligheter att kommunicera och därmed även svårigheten i att synas och höras. Kommunikatörens uppgift har blivit än mer svår och vi ligger i händerna på de stora aktörerna och deras ständiga förändringar. Ta till exempel Facebooks senaste ändring i algoritmerna som mer eller mindre slängt ut organisationer. Om vi inte betalar – såklart. Som motpol till detta har internkommunikationen fått ett uppsving, vi förstår värdet i våra medarbetare och deras kraft i att sprida budskap som viktiga ambassadörer.
–Vi påverkas även av ett hårdnande klimat med stora utmaningar i vår omvärld, onda krafter påverkar oss alla och vi ser tyvärr fega troll och hör iskalla attityder som får kraft i en mörkare värld. De många röster som reagerar mot har som tur är hörts mer under hösten och jag hoppas att fler samlas, kanske kring lägerelden, för att finna gemenskap, för att mötas och för att bli lyssnad på och lyssna in.
–Team Scouterna, det brukar jag prata om när jag får frågan hur vi gör. Vår kommunikation är av scouter, med scouter. För att vara en barn- och ungdomsorganisation som under ett par år fått höra att man är töntig, och en fritidssyssla som är ”ute”, är detta självklart fina utmärkelser och för alla barn och unga som idag är medlemmar och för alla de vuxna som lägger ner cirka 3,5 miljon ideella timmar om året. Vi ökar i medlemsantal sedan 2014, alltfler efterfrågar en meningsfull fritid, det vi erbjuder, fylld med äventyr och kompisar, acceptans och gemenskap. För mig privat är det en varm känsla i hjärtat att få vara med och lyfta denna fantastiskt viktiga och fina organisation där vi jobbar för allas lika värde och är schyssta kompisar. Världen behöver bli snällare och det är bråttom.
–Under året har vi medverkat i samtal såsom Agenda 2030, och jobbat för: mångfald, integration, allas lika värde, fritid utan tävlan, och förebyggande av psykisk ohälsa. Vi har även arbetat för att motverka övergrepp, kränkningar och mobbing. I december lyfter vi att vi nu behöver hjälp, av företag eller privatpersoner, för att kunna fortsätta vårt viktiga arbete. Vi gör det symboliskt med lägerelden där alla kan skänka ved/bidrag via sms till en verklig eld som brinner helgen 16 till 18 december med budskapet: Låt lägerelden brinna!
–Att det du erbjuder fångar mottagaren. Som kommunikatör är målgruppen A och O, du måste veta om drivkrafter och behov och jobba utifrån det (utan att för den delen släppa allt annat runtomkring). Vi ser ett ökat engagemang hos oss för att vi erbjuder fritid utomhus fyllt med äventyr och kompisar där du som förälder kan vara tillsammans med dina barn. Vår omvärld idag 2016 med hårdnande klimat och stora utmaningar har gjort att vårt program som innehåller samhällsengagemang och värdebaserat ledarskap engagerar fler och fler. Men vi behöver bli många fler ledare för att kunna ta in alla de barn som nu vill vara med. Så häng med!
–Jag tror att vi kommer fortsätta prata mycket om digitaliseringen och vad den innebär, men jag tror att vi även parallellt med de asociala medierna som sociala medier är kommer mötas mer i verkliga livet. Samtalet, det viktiga lyssnande och lärande samtalet, tror jag kommer få ta mer plats igen. Eller hoppas. För kommunikatören kommer det även att bli än mer viktigt att vara transparent och jag hoppas att vi kommer se många goda exempel snarare än sämre. Sedan kommer influencers toppa under 2017 för att få konkurrens av något nytt, en bubblare som säkert skapas i detta nu i någon källare i världen. Och film kommer explodera. Livesändningar är positivt för transparens.
I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året.