Lucka 8

Publicerad: 7 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–I takt med att kommunikatörens roll har stärkts så har mätning och utvärdering varit utmärkande för kommunikationsåret 2016. Eftersom kommunikatörsrollen blivit allt vanligare bland svenska företag och organisationer så är mätning och utvärdering av rollen ett naturligt steg. Personligen tycker jag det är en mycket sund och bra utveckling för branschen. Detta kommer till uttryck i exempelvis forskningsprojektet ”Den kommunikativa organisationen” där forskare från Lunds universitet bland annat ska fastställa kommunikationens betydelse och värde. Mycket spännande!

Utöver dina studier vid Lunds universitet så är du även kommunikationstrainee på Arla. Hur går det och vad har du lärt dig under din tid där?

–Det går fantastiskt bra! Arla är en mycket spännande och stor organisation. Att Arla verkar på flera europeiska marknader och även på marknader utanför Europa tilltalar mig. En praktik på Arla är därför mycket lärorik, men även en god förberedelse inför att jag avslutar mina masterstudier och söker mig in till arbetslivet under sommaren 2017.

–Med en så stor kommunikationsavdelning som Arla har så har jag fått möjligheten att lära mig fantastiskt mycket. Allt från vilka utmaningar och arbetsuppgifter som ingår i pressarbete, strategier för att nå interna och externa målgrupper, hur regelverken inom livsmedelsbranschen formar förutsättningarna för kommunikationsarbetet, strategier för lanseringar av nya produkter, utmaningar i förändringsprojekt, arbetet bakom mjölkpaneler, hur man kommunicerar internt i en internationell organisation. Listan kan göras hur lång som helst!

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Många använder verktyg som AdBlock och liknande mot annonsering och marknadsföring. Detta påverkar spelreglerna även för kommunikation och därmed vilka trender vi kommer se under 2017. Med det sagt kommer Branded content och Natives bli allt mer trendigt det kommande året. Trender som fokuserar på att kommunikationsinsatser och annonsering naturligt integreras med mottagarens upplevelser är redan hett, men kommer bli allt mer trendigt under 2017.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året. 

Loading...
loader
Laddar