maktbarometern

Maktbarometern analyserar Sveriges mäktigaste i sociala medier

Publicerad: 6 okt 2020

Medieakademien är en ideell organisation som årligen sammanställer vilka svenska konton som har mest inflytande på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube i Sverige. I år ligger humortrion JLC högst upp på listan, följd av Therese Lindgren och Jocke och Jonna.

Den omfattande rapporten Maktbarometern, som lanserades av Emanuel Karlsten i veckan är en kartläggning och analys av underlaget från sammanställningen. Covid-19 har i år haft en tydlig påverkan på vilka som är de mäktigaste personerna i sociala medier. Såväl Dr Emma Frans som bakteriologen Agnes Wold placerar sig högt på Twitter på 8:e, respektive 19:e plats. Folkhälsomyndigheten har raketklättrat rakt in på plats 110 i den totala listan.

Inom politiken får Sverigedemokraterna en hög placering på 8:e plats och analytikern Marcus Oscarsson tar en 5:e plats på den totala listan. Det är dock komiker och underhållare som tar topplaceringarna som trion JLC (1:a), influencers som Therese Lindgren (2:a) och paret Jocke och Jonna (3:a).


Läs mer om maktbarometern och titta på lanseringen här.


Som medlem i Sveriges Kommunikatörer erbjuds du nu att ta del av hela den omfattande analysrapporten till halva priset. Till erbjudandet.

Relaterat innehåll

Lär dig mäta effekten av kommunikationsaktiviteter online och offline.

Vill du lyfta din organisations interna kommunikationsarbete till nästa nivå? För att göra det är det viktigt att du förstår verksamheten och vilka utmaningar som finns för att förverkliga dina mål.

Lär dig grunderna i att skapa text, video och bild för sociala medier.

loader
Laddar