Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Max Landergård: “Det finns många modiga kommunikatörer där ute som behöver få mer tillit”

Nu närmar sig prisutdelningen för Stora Kommunikationspriset , som hyllar årets bästa kommunikationsinsatser. Max Landergård leder galan tillsammans med Sveriges Kommunikatörers VD Caroline Thunved. Vi har pratat med Max om vikten av dramaturgin i kommunikation, och om varför vi måste lita mer på kommunikatörens expertis.

Max Landergård

Max Landergård har under sin långa karriär haft många titlar, men beskriver helst sig själv som dramaturg. Efter att ha arbetat en period med kommunikation i myndighetsvärlden bestämde han sig för att bryta sig loss och starta ett eget produktionsbolag, som blev Storstad Medieproduktion.

 

– Jag sade upp mig från min förra arbetsgivare för att jag var extremt trött på att ha möten. Storstad är en produktionsbyrå där berättarkonsten står i fokus, och det är det jag är allra bäst på.

Max menar att dramaturgin är helt avgörande när det kommer till kommunikation. En skicklig kommunikatör som vet var kunderna befinner sig använder berättandet för att sticka ut bland konkurrenter och bygga relationer med mottagarna.

 

– Det är viktigt att komma ihåg att dramaturgi inte bara handlar om framgångssagor, utan om att mottagaren ska kunna relatera till innehållet. Du måste kunna belysa konflikter för att hamna på mottagarens planhalva och skapa igenkänning. 

Max menar att en utmaning är att kommunikationsavdelningar både försöker göra varumärkesaktiviteter och säljaktiviteter samtidigt, vilket gör att materialet inte känns autentiskt för mottagaren. Han menar att man ska se det som separata enheter, där varumärkesbyggandet handlar om att bygga upp ett förtroende till avsändaren.

 

– När man arbetar varumärkesbyggande är det viktigt att vara modig nog att se och erkänna den konflikt som finns, och som måste adresseras på något sätt. Det måste inte vara negativt vinklad kommunikation, men det är alltid en konflikt som skapar ett intresse. 

 

Stora Kommunikationspriset hyllar Sveriges modigaste kommunikatörer

Max menar att utmaningarna många gånger inte ligger på kommunikatörens bord, utan hos ledningsgrupper eller chefer som inte har tillit till kommunikatörens expertis.

 

– Det finns många modiga kommunikatörer där ute, men bra kommunikation bygger på att organisationen som kommunikatören verkar inom har tillit. Först då känner sig kommunikatören motiverad att släppa tyglarna lite och våga testa nya saker, vilket skapar bäst resultat. Det kan ligga många till last om man befinner sig i en organisation där du måste förankra allting hela tiden. 

Max menar att agila processer är bra för att öka tilliten internt, men du måste också kunna visa upp mätbara resultat. 

 

– Gör något utan att be om lov och hitta ett uttryck som du själv tror på väldigt mycket. Om det dessutom är evidensbaserat och grundat i någon slags vetenskaplig modell är det svårt att få nej på det. Du har kreativiteten som verktyg, men du måste kunna visa på resultat också. 

Stora Kommunikationspriset hyllar de kommunikatörer som lyckats skapa fantastisk kommunikation med både kreativitet och resultat i fokus. Under galan ser Max fram emot att belysa de bästa kommunikativa insatserna som har gjorts i år.

 

– Jag tycker att det är jätteviktigt att människor som jag vet jobbar väldigt hårt dygnet runt för att få till en förändring förtjänar att lyftas. Kommunikatörer har en otroligt viktig uppgift i att verka samhällsnyttigt, skapa bra lösningar på problem eller påverka uppfattningen om en fråga som behöver belysas. Det är inget litet ansvar.

 

Stora Kommunikationspriset sänds live idag kl 16.00. I år är galan kostnadsfri och öppen för alla. Här kan du anmäla dig!