Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Max Landergård om trenderna 2023: “Det är inte coolt att vara rik längre. Sympatin kommer dra åt EPA-disco, second hand och husmorstips.”

Hur ser kommunikatörens kompetensbehov ut år 2023? Max Landergård är moderator på Kompetensdagen den 19:e januari och programleder Kommunikationspodden tillsammans med Sveriges Kommunikatörers VD Caroline Thunved. Här delar han med sig om hur årets samhällstrender påverkar kommunikationsyrket.

Max Landergård

Vilka kompetenser eller egenskaper ser du kommer bli viktigare för kommunikatörer under 2023?

– Fler kommunikatörer behöver bli medvetna om ägarstrukturen i ett bolag och integrera ägarintention i sitt dagliga förhållningssätt. Kulturen påverkas beroende på vilket sätt en organisation ägs på, och där kan kommunikatören ta lead på att känna av stämningar, bidra till att sätta tonen och vara en viktig megafon i bägge riktningar. När vi nu kliver in i en lågkonjunktur där elräkningen kostar som en semestervecka på Kanarieholmarna så finns det grogrund för en "eat the rich"-stämning i samhället. 

– Det är inte coolt att styla och vara rik. Sympatin kommer dra åt EPA-disco, second hand och husmorstips. Det kommer påverka mycket av mottagarnas villkor för hur de väljer att ta emot kommunikation på. I tider av oro tror jag många kommer uppskatta balans, eller som min nioåring brukar uttrycka det: "wholesome" eller "satisfying" - utan att man hemfaller åt scrollingbeteende. Nyttja tala- till-punkt-kommunikation. Världen behöver mer av det. Släpp inte en caption på LinkedIn - släpp en bok!

Varför tror du att kompetensutveckling kommer att vara viktigt för just kommunikatörer under 2023?

– Något som aldrig kommer gå ur tiden och alltid behöver förnyas är det krossfunktionella samarbetet mellan discipliner. Människor byter jobb, slutar och nyanställs. Att följa med i dessa trender, och utveckla en metodik för att låta den sensibiliteten genomsyra allt man arbetar med operativt i sin vardag kommer fortsätta vara viktigt. World Economic Forum konstaterade för en tid sedan att tiden vi behöver lägga på fortbildning har stigit från en timme per vecka till fem timmar per vecka. Det gäller inte minst kommunikatörer.

Du programleder Kommunikationspodden tillsammans med vår VD Caroline Thunved. Vilka insikter om statusen på kommunikationsyrket har du tagit med dig?

– Att kommunikatörer ofta kan ses lite som organisationens styvmorsbehandlade vaktmästare. Man ska både låsa, larma och lägga strategier för potentiella hot från omvärlden och ge personlig vägledning ad hoc till människor som befinner sig i situationer de inte kan klara själva. Att både ha mandat i sin egen roll som kommunikatör, och samtidigt ha modet att låta fler anta en kommunikatörsroll i sin egen organisation och göra det med elegans, det kräver hårt arbete och är inte gjort i en handvändning. Samtidigt får jag ett starkt intryck att kommunikatörer kan, vill och törs!

Varför ska man anmäla sig till Kompetensdagen?

– Sveriges Kommunikatörer har samlat några av Sveriges skarpaste hjärnor som har bra koll på vad som händer nu och i vår nära framtid, som kommer vara viktigt att hålla sig uppsjungen på. Kompetensdagen är ett tåg man vill hoppa på.