AI-robot med hjärtögon

Metaversum, digitala assistenter och reklamens död – kommunikationens stora utmaningar år 2049

Publicerad: 22 apr 2022

Hur kommer vi människor att leva, bete oss och kommunicera i framtiden? Denna fråga har tvistats i alla tider, och är alltmer intressant i kontexten av vår digitala, snabbföränderliga värld. Vi har pratat med journalisten Nicklas Hermansson, som med hjälp av forskningsrön från hela världen föreläser om hur världen kommer att se ut 2049.

Hur kommer framtiden att se ut, och hur kan vi möta dess utmaningar? Nicklas Hermansson har under 6 års tid byggt en föreläsning om år 2049, baserad på experter och forskning från världens alla hörn. Han förutspår att kommunikation kommer att vara en av de viktigaste egenskaperna i framtidens samhälle, där kommunikatören bör vara både nyfiken och ha ett starkt kritiskt tänkande. Det har aldrig varit lättare att kommunicera idag, där alla har möjlighet att berätta sin egen historia och skapa innehåll som berör. 

 

– Teknikutvecklingen går i en rasande fart och det är fantastiskt för det ger oss nya verktyg som gör oss till bättre kommunikatörer. Men det ställer även högre krav på oss. Jag tror att vinnarna är de som orkar testa nya saker i realiteten och vågar gå emot strömmen. Det går inte att bara läsa om nya verktyg och plattformar. Med kritiskt tänkande menar jag att det blir allt viktigare att kunna backa, se helheten och försöka förstå vart vi är på väg. Det är där och då som de största idéerna föds.

 

Kommunikatörens och marknadsförarens roll kommer att förändras drastiskt, förutspår Nicklas, som menar att reklamen kommer att vara död år 2049. Detta beror på utvecklingen av digitala assistenter, som kommer att fatta våra köpbeslut. 

 

– Ju mer du använder den här tekniken, desto smartare blir den och till slut kommer de att känna dig bättre än du känner dig själv. Det är möjligt att vi lyckas börja göra reklam för robotar och det finns faktiskt ett begrepp för det: ”B2R2C”. Men mer troligt är att din robot kommer att utgå ifrån andra parametrar i valet av produkter. Hen vet vad du behöver och gillar – och i valet av produkt tar det bara en sekund att ranka produkterna utifrån kundrecensioner, forskning, tester, betyg och pris. 

 

Nicklas menar istället att vinnarna i framtiden kommer att vara de som skapar bäst produkter och bygger sitt varumärke genom att bli mediehus som ger användarna värde istället för reklam.

 

​​Är du pessimistisk eller optimistisk om framtiden - och varför?

 

– Jag är ambivalent. Jag tror att det kommer att bli mycket värre innan det blir bättre - frågan är när vändningen kommer. Ett paradigmskifte brukar ta 30 år och om jag ska vara ärlig väntar vi fortfarande på en ny stor idé som får oss alla att känna framtidshopp. Men jag har varit en optimist så länge jag kan minnas, och med halva livet kvar vägrar jag att ge upp.

 

Nicklas Hermansson: 5 framtida förändringar

Utmaning 1: Ett globalt maktskifte 

Nicklas förutspår att Kina och Indien är de största ekonomierna 2049 efter att USA:s roll som världspolis och globalt maktcentra dalar allt mer. De största förlorarna i detta maktskifte är just USA, men även Tyskland och Japan.

 

Utmaning 2: Urbaniseringen

Idag bor ca 50% av världens befolkning i städer. Nicklas förutspår att siffran kommer att öka till ungefär två tredjedelar till 2049. Frågan är hur städerna kommer att se ut när de blir allt större - kommer mindre städer att sugas in i de större, eller kommer de att dö ut?

 

Utmaning 3: Klimathotet

Enligt Nicklas innebär vår överkonsumtion att en tredjedel kommer att leva i ökenvärme år 2049, det vill säga en genomsnittlig temperatur på ungefär 30 grader. I framtiden kommer även arbetet i alla grenar av näringslivet går ut på att parera naturens krav på anpassning.  

Nicklas spår även att alla kommer att vara vegetarianer med ett undantag: insekter.

 

Utmaning 4: Arbetet 

Enligt en undersökning från Microsoft vill 40% av arbetstagare byta jobb, vilket speglas i uttrycket ‘the great resignation’ (“det stora avhoppet”), som sägs vara talande för vår tids arbetsmarknad. Nicklas menar att hundratals miljoner människor kommer att behöva byta jobb det närmaste decenniet, men att 85% av dessa yrken inte än är uppfunna. 

 

Utmaning 5: Metaversum

Facebook har gjort en enorm satsning på att bygga ett så kallat ‘metaverse’, eller metaversum. Detta speglas i bolagets namnbyte till Meta, kort och gott. Med VR- och AR-teknologi kommer den digitala världen att flyta samman med den fysiska, och vi kommer att leva lika mycket online som offline.

 

loader
Laddar