Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Missa inte detta när du väljer byrå

Som VD och projektledare på BONZAI AgencyMatch har Sebastian Holm projektlett byråvalsprocesser för bl.a Bonnierförlagen, Colorama, Tulip och A Society. Vi har träffat Sebastian för att få ta del av hans bästa tips till dig som står inför ett byråval.

Sebastian Holm

– Mycket är ganska självklart. Att göra sin research internt och definiera behoven tydligt innan man börjar se sig om efter en byrå är flesta ganska bra på. Men det finns mycket som företag missar i jakten på den där perfekta byrån.

 

Vilka vanliga misstag ser du att företag gör när de väljer byrå?

– Tittar vi på hur de allra flesta väljer byrå idag är det genom rekommendationer eller bland byråer man redan känner till. Redan där går många bort sig. Om du inte går ut och gör en bred scanning av marknaden missar du med stor sannolikhet den rätta byrån. Det finns oerhört mycket kompetens där ute och det är värt att investera tid i början av byråvalsprocessen för att säkerställa att man har det rätta urvalet.

Sebastian menar också att många som trots allt gör sin research alldeles för ofta bländas av snygga casepresentationer och att byrån kan uppvisa erfarenhet inom samma bransch. 

– Först och främst, byråbranschen är oerhört dynamiskt. Kompetens flyttar på sig hela tiden och sannolikheten att de casestudier du får presenterade för dig är utförda av den arbetsgruppen som byrån föreslår till dig är relativt liten.

– Precis som byråmarknaden är dynamisk är garanterat din bransch det också. Därför kan du också förutsätta att de lyckade strategierna och koncepten i casestudierna som fungerade för ett par år år sedan antagligen inte fungerar idag. En byrås jobb är inte att återskapa gamla idéer och strategier, utan att förstå hur din målgrupp, bransch och affär fungerar och att omsätta den förståelsen i nya idéer, strategier och utföranden som triggar önskade beteenden eller actions.

 

Så, vad ska jag leta efter då?

– Snarare än att bara leta efter byråer med branscherfarenhet tycker jag att du ska leta efter människor på byråer med genuin förståelse och insikter kring de utmaningar som ni står inför just nu och ett antal år framåt. Du ska också leta efter människor med ett genuint intresse för ditt företag som vill gå på djupet för att identifiera hur din målgrupp och bransch fungerar, och kommer att fungera i framtiden

– Om man lyfter blicken från människorna och tittar på byrån som helhet krävs byråer som kan reagera snabbt på förändringar i din bransch, på trender och på aktuella händelser. Detta kräver platta organisationer och snabba beslutsvägar.

Sebastian påpekar också att byrån måste kunna uppvisa processer och ett arbetsklimat som du kommer att trivas att arbeta i. 

– Beroende på vilken typ av byrå du ska arbeta med kommer olika processer att spela stor roll för hur samarbetet ser ut. Det kan exempelvis vara kreativa processer när du ska ta fram ett kommunikationskoncept eller agila processer i samband med webbutveckling. Se till så att du får relevanta processer tydligt förklarade för dig i offerterna du ber om. 

 

Tre tips från Sebastian

1. Ta fram en tydlig kravprofil

En kravprofil ska allt från hårda fakta som byråns storlek, var den ska finnas och priser till mjuka värden som hur de ska arbeta, vilken erfarenhet de ska ha och vad du förväntar dig kring personkemi.

2. Förbered frågor för att känna av personkemin

När kemin är rätt ska det slå gnistor. Men förvånansvärt få utvärderar metodiskt kemin i en byråvalsprocess. Exemepl på frågor kan vara: Vad tycker ni mest om med er arbetsplats? Hur ser er drömkund ut? Hur arbetar ni för att utveckla byrån och vad är era planer för framtiden? 

3. Tänk långsiktigt

Just nu kanske du behöver hjälp med förpackningsdesign, men vilka behov har du framöver? När du ändå är ute och letar efter en byrå kan du passa på att täcka in flera olika behov. Det första projektet kan fungera som ett test för att se hur bra ni arbetar ihop och om du har gjort rätt val kan du se fram emot en långvarig relation med en partner som kommer att lära sig din verksamhet och dess behov utan och innan.