Native advertising – är det reklam, varumärkesprofilering eller rent av journalistik?

Publicerad: 12 jan 2017

Gästskribent: Annika Englund

För att göra bra nativekampanjer behöver du fortfarande grundläggande kunskap om marknadsföring eftersom native följer samma regelverk som alla andra former av kommunikation - skillnaden är att det är andra kanaler du använder. Det kan vara redaktionellt innehåll i ett nyhetsflöde, ibland sponsrat innehåll på en blogg eller ett chattforum.

Begreppsförvirring

Det har under en lång tid också rått en hel del förvirring vad gäller olika definitioner - vad är skillnaden mellan native advertising , content marketing och sponsrat innehåll (ibland ser jag till och med begreppet varumärkesjournalistik)?

För att reda ut begreppen ska jag försöka besvara några vanliga frågor:

Till skillnad från sponsrat innehåll är native utformat för att läsas och ska designas för att delas. Mycket av det som görs i form av nativeannonsering idag är dock tyvärr fortfarande dåligt – ofta är det illa dolda advertorials och uppenbar reklam utklädd till innehåll. Effektiv native bygger alltså på att du alltid erbjuder läsarna hög kvalitet på innehållet och ser till att det fyller besökarnas behov av information. Som du redan vet är konkurrenten bara en sökning eller ett klick borta - så här gäller det att vara snabb.

Enkelt uttryckt kan man säga att native det är ett format som har som mål att skapa förtroende hos blivande kunder. Native advertising överbryggar gapet mellan ditt varumärkesarbete och bannerannonsering.

Här får du fyra enkla steg som ger dig större chans att få en return of investment på din nativekampanj:

1. Val av budskap

Det första steget är att bestämma dig för vilket budskap du vill förmedla
Det får absolut inte se ut som reklam, vilket i sig kan orsaka problem både för dig som annonsör (i längden kan du tappa trovärdighet) - men även medieägaren riskerar att urvattna relevansen av sitt onlineinnehåll. Därför är det viktigt att samarbeta med en utgivare som är noga med att märka upp innehållet så det inte framstår som "hemliga annonser".

2. Relevansen

För att fånga besökaren behöver ditt innehåll vara lättsmält, matnyttigt, grafiskt och tydligt. Tänk bilder, videoklipp och uppseendeväckande rubriker. En bra bild i en nativeannons kan skapa uppmärksamhet, men den måste stämma överens med rubriken. Att köpa loss bilder är dyrt så testa först med kvalitativa gratisbilder som du hittar på till exempel Pixabay.

3. Rubriken

Ryggraden i en bra annons är precis samma sak som den var för 50 år sedan: en fängslande rubrik. Ta dig tid att tänka igenom den. En rubrik kan vara "make or break" i din kampanj.

4. Brödtexten

De mest framgångsrika nativekampanjerna väcker (positiva) känslor. Native är ett sätt att skapa en onlineupplevelse som människor vill fördjupa sig i och lägga ner tid på. Förtjäna dina konsumenters uppmärksamhet och lojalitet istället för att försöka tvinga dem att se dina annonser – det skapar bara badwill. Gå tillbaka till dig själv! När du faktiskt lockas att läsa en annons, vad kände du? Om texten eller videoklippet var underhållande eller användbart nog, kanske du uppfattade företaget positivt. Men om du upplevde att du kastat bort 5 minuter av ditt liv för att läsa en tråkig eller irrelevant artikel gjorde du förmodligen (medvetet eller omedvetet) en mental negativ notering om just det här företaget. Så - använd ett språk som din målgrupp kan tillgodogöra sig och se till att det är underhållande och varumärkesrelevant!

Ställ krav

Så till sist ett par krav att sätta i händerna på mediebyrån du jobbar med eller den publisher du valt (oavsett om det är Aftonbladet eller Familjeliv):

Sträva inte efter att generera mycket trafik - ställ istället krav på att den är relevant. Om mediebyrån eller publishern säger att massor av trafik är en mätpunkt ska du välja en annan byrå. Varför? Genom att sätta sprätt på en sökmotorinvestering som inte är specifik får du betala för de besökare som slentrianmässigt klickar men som inte är värdefulla för dig. CPC (cost per click) och CPM (cost per tusen visningar) är dyrt och genererar inte nödvändigtvis kunder.

Använder du ett inboundverktyg tycker jag att du ska fråga efter en CPA-modell (cost per action) och be att få se vilka case byrån eller publishern har på DA (direct action). Då behöver du bara betala för kundresans första steg - det vill säga besök till din webbplats och kanske vidareklick till ditt nyhetsbrev. För du vill ju att dina varumärkesrelevanta och nyfikna besökare ska konvertera, eller hur?

När native görs med fingertoppskänsla, relevans och journalistisk integritet kan det vara lösningen på ditt annonsproblem – det här vill besökaren läsa och har inte längre något intresse av att blockera ditt innehåll.


Annika Englund arbetar på den digitala byrån Konversera

Loading...
loader
Laddar