webbdagarna

Nu utmanas traditionella affärsmodeller

Publicerad: 26 mar 2015

1 600 deltagare och över 60 talare samlades i veckan för att prata om smartare affärer under Webbdagarna i Stockholm. En av de som talade under Webbdagarna var marknadsföringsgurun Cindy Gallop.

– Jag gillar inte att prata om CSR eftersom det ofta är något som företagen gör vid sidan av sin kärnverksamhet. Jag menar att socialt ansvarstagande måste integreras i verksamheten, något som också kommer att öka lönsamheten, sa Cindy Gallop.

Under Webbdagarna talade även Fredrik Tukk, Head of Commercial Transformation på Maersk Drilling. Han berättade om hur Maersk Drillings digitala strategi stöttade deras affärsstrategi: att hitta och rekrytera 3 000 nya medarbetare på kort tid.

– Vår målgrupp finns på Facebook, och vi valde därför att satsa på just Facebook. En av framgångsfaktorerna för oss har varit att rekrytera där medarbetare finns, inte i den kanalen som du "borde" rekrytera i.

På Facebook satsade Maersk Drilling på att bygga varumärket genom storytelling och genom att skapa dialog, istället för att lägga upp jobbannonser.

– Merparten av de som följer oss på Facebook är inaktiva jobbsökare. Vi har därför använt kanalen för att skapa ett intresse bland våra följare så att de, när de söker jobb, väljer att söka sig till Maersk Drilling.

Webbdagarnas Youtube-kanal kan du se både Cindy Gallops och Fredrik Tukks presentationer i efterhand. Där finns även andra presentationer att ta del av.

Foto: Martin Fältström

Digitalt
loader
Laddar