Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Det här innebär regleringen

Efterfrågan på hållbarhetsrelaterade produkter och tjänster växer, men ungefär hälften av de miljöpåståenden som används för att marknadsföra produkter i EU är vilseledande eller ogrundade. EU förbereder därför just nu reglering som ska motverka så kallad “greenwashing”. Bland annat kräver lagen att företag och organisationer tillhandahåller bevis på påstådda miljöaktiviteter. Här är allt du behöver veta om förslaget!

EU-flaggan framför parlamentet

Du har säkert sett produkter som marknadsförs med fraser som “hållbar”, “grön” eller “snäll för planeten”. Som konsumenter vill vi nämligen gärna köpa produkter som gör så lite skada för miljön som möjligt. En attitydundersökning från PWC i samarbete med Kantar Sifo visar att svenskarna planerar att minska sin klimatpåverkan under 2023, bland annat genom att förändra sina konsumtionsmönster. 

 

Ur denna ökande efterfrågan har fenomenet “greenwashing” växt fram, vilket innebär att en organisation utmålar sig själva, sin produkt eller sina tjänster som mer miljövänliga än vad de faktiskt är. Förutom att denna praktik vilseleder konsumenter vattnas även meningen ur själva frågan. I Bryssel förbereder sig EU nu för att införa regler som syftar till att förhindra greenwashing. 

 

Det här är en låst artikel. Logga in nedan för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem