Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Ny priskategori: årets bästa förändringskommunikation

Inför årets upplaga av Stora Kommunikationspriset lanseras fyra helt nya priskategorier. En av dem är årets bästa förändringskommunikation . Här är de första någonsin att nomineras till detta pris.

Kategorin bästa förändringskommunikation belönar ett team i företag eller en organisation som under 2020 genomfört förändring som påverkat en eller flera av kategorierna medarbetare, organisation, kunder, samarbetspartner och/eller andra intressenter. Kommunikationens roll i förändringen har varit central givit resultat.

– 2020 har på olika sätt tvingat företag och organisationer till förändring och vi ville ha en egen kategori som satte ljuset på just det. En del av hemligheten med att lyckas i förändring är att ha en bra grund att stå på i sin kommunikation för att kunna agera i den nya situation som uppstått. Många har fått göra det just detta år, säger Hanna Brogren generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer och jurymedlem.

Juryns motiveringar till årets nominerade

Polarbrödsgruppen

När bageriet hos familjeföretaget Polarbröd med sin djupa förankring i Älvsbyn brann ner blev det en riksangelägenhet. Bolaget lyckades äga sin kriskommunikation och vände katastrofen så att de kunde både vårda och värna varumärket. Det är kommunikation på nytt sätt. Med värme, glimten i ögat och avstamp i branden visar Polarbröd sin kämpaglöd och vägen tillbaka.

Region Gävleborg

Region Gävleborg har i krisen visat att kommunikation är en kraft som kan driva förändring. Genom att kontinuerligt informera om läget och samtidigt uppmuntra till ändrat beteende stärkte regionen sin relation till invånarna. Man arbetade snabbt fram moderna och anpassade kommunikationslösningar där sociala medier och presskonferenser blev tongivande för att öka kunskap, driva beteendeförändring och utveckla relationer.

Friluftsfrämjandet

När barnens aktiviteter ställdes in i skuggan av pandemin satsade Friluftsfrämjandet på sin största kampanj någonsin. Med fingertoppskänsla för både tajming och målgrupp skapades bland annat #Skogsmulle30 day challenge. Kampanjen gav tips på saker att göra i den alltid öppna naturen, vilket gav Friluftsfrämjandet ett enormt gensvar och bidrog till att omforma känslan av restriktion till en av möjlighet och kreativitet.

 

Den digitala prisutdelningen sker den 20 maj kl. 17.00-18.00. Läs mer om den här.