emmas adidas 1566 etoall

Nytt avsnitt av podden: Lär känna Emma Stjernlöf

Publicerad: 26 apr 2017

Emma Stjernlöf har jobbat i flera chefsroller på Adidas – tidigare var hon PR-chef och idag är hon nordisk varumärkeschef. Under ett och ett halvt år lämnade hon Adidas för att bli kommunikationschef på Google i Sverige – men passionen och hjärtat för Adidas gjorde att hon snart hittade tillbaka. Som körsbäret på toppen utsågs hon till Sveriges mäktigaste inom herrmode av tidningen King. Sveriges Kommunikatörer avslöjar två lärdomar från en av kommunikationsbranschens färgrikaste personligheter.

Förmågan att anpassa sig till förändring

Emma Stjernlöf betonar förmågan att kunna anpassa sig till förändring som en av de mest avgörande beståndsdelarna i Adidas kommunikation. Dagens kommunikationslandskap kräver strategi och organisation som är flexibel och kan anpassas utifrån förändringar, utmaningar eller tekniska förutsättningar som uppkommer på vägen.

– Det som finns idag är inte det som kommer gälla imorgon – både i form av kanaler och trender. Adidas utformar just nu en organisation som kan fungera på de premisserna, säger Stjernlöf.

Hon betonar även vikten av att arbeta datadrivet och kunna tolka vilka kommunikativa insatser som fungerar och därefter agera utifrån det.

– Det handlar om snabbhet, anpassning och datadrivet – att kunna förstå vad som fungerar och adaptera efter det. Det tror jag är det viktigaste.

Det gäller att ligga i framkant inom hållbarhet

Emma Stjernlöf framhåller långsiktigt hållbarhetsarbete som en nyckel till framgång för alla typer av företag – det räcker inte med kortsiktiga kampanjer. Konsumenter efterfrågar att företag arbetar aktivt med hållbarhet och vi har inte råd skjuta upp hållbarheten till morgondagen – det gäller att ligga i framkant här och nu. Adidas har integrerat hållbarhetsarbete i sin verksamhet genom ett samarbete med Parley. Samarbetet går bland annat ut på att rensa haven på plast och därefter omvandla plastföroreningarna till skor.

LYSSNA PÅ SVERIGES KOMMUNIKATÖRERS PODD HÄR

Kommande avsnitt

Kommande avsnitt släpps i maj och juni och programledare är Max Landergård från AB Storstad Medieproduktion. Du hittar Kommunikatörens nya roll på Sveriges Kommunikatörers webb, Podbean, iTunes och Google Play.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Ledarskap och ledarstöd/ Varumärke
loader
Laddar